Проблема формування емоційної сфери займає вагоме місце серед психолого-педагогічних досліджень. Емоції займають важливе місце в навчальному процесі, визначаючи його ефективність. Особливо важливі емоції для майбутніх лікарів, які згодом співпрацюватимуть із колегами та пацієнтами.
У статті розглянуто питання формування емоційної сфери студента – майбутнього медичного працівника у процесі його фахової підготовки. Розглянуто наявні теоретичні психологічні напрацювання щодо розвитку емоційної сфери. Вивчено психологічні особливості емоційної сфери студентів у зв’язку з професійною спрямованістю. Розкрито психологічні особливості емоційної сфери студентів в умовах середовища закладу вищої освіти. Для досягнення поставленої мети ми розв’язували такі завдання: вивчення особливостей емоційної сфери студентів – майбутніх медичних працівників та її структурних компонентів; дослідження специфіки емоційності та її розвитку в умовах закладу вищої освіти; визначення можливостей розвитку емоційної сфери студентів у процесі професійної підготовки. Описано методику діагностики сформованості емоційної сфери студентів. Зазначено, що для цього необхідно застосовувати такі методи: аналіз документації, досвіду викладачів; спостереження, анкетування, тестування; бесіди зі студентами, викладачами, кураторами груп. Підібрано й описано комплекс методик для вивчення рівня сформованості емоційної сфери студентів: методика діагностики емоційного інтелекту М. Манойлової – МЕІ, тест Н. Холла на визначення рівня емоційного інтелекту, опитувальник ЕмІн С. Люсіна, тест емоційної компетентності
І. Юсупова і Г. Юсупової, методика діагностики міжособистісних стосунків Т. Лірі, методика виміру рівня тривожності Дж. Тейлора (адаптація Т. Немчинова), методика Б. Додонова «Яким переживанням я надаю перевагу».
Зроблено висновок, що формування емоційної сфери студента – майбутнього медичного працівника має бути одним
із завдань професійної підготовки. Навчально-виховна діяльність у закладах вищої освіти повинна стимулювати розвиток емоційної сфери майбутніх фахівців медичної сфери, а тому потребує пошуку шляхів її активізації та розвитку
в умовах професійної підготовки студентів.
The problem of forming an emotional sphere occupies a significant place among psychological and pedagogical researches.
Emotions play an important role in the educational process. For future doctors emotions are especially important when they will
cooperate with colleagues and patients. The article deals the issues of formation of the emotional sphere of student – the future medical worker in the process of his professional training and psychological peculiarities of students’ in connection with their professional orientation. The available theoretical psychological research about the developments of the emotional sphere are considered. To achieve the goal we have solved the following tasks: studying the peculiarities of the emotional sphere of students – future medical workers and its structural components; research of specificity of emotionality and its development in the conditions of higher education institution. The technique of diagnostics of students' emotional sphere is described. It is marked that it is necessary to apply the following methods: analysis of documentation, experience of teachers; observation, questioning, testing; conversations with students, teachers. A set of methods for studying the level of formation of students' emotional sphere formation was selected: the technique of diagnostics of emotional intelligence by M. Manoylova – MEI, N. Hall test for determination of the level of emotional intelligence, questionnaire of Emin S. Lusin, test of emotional competence by I. Yusupov, diagnostics of interpersonal relationships by T. Leary, the method of measuring the anxiety level by J. Taylor, the method of B. Dodonov «What experiences do I prefer». It is concluded that the formation of the emotional sphere of the student should be one of the tasks of professional training
and institutions of higher education should stimulate the development of the emotional sphere of future medical workers.