Статтю присвячено вивченню творчого потенціалу студента у процесі його професійної підготовки у закладі вищої освіти. Здійснено теоретичний аналіз психолого-педагогічної літератури з проблеми дослідження, проведено діагностичне виявлення особливостей становлення творчого потенціалу студентів, проаналізовано виховні заходи зі студентами педагогічного університету, організовано систематичне спостереження за проявами творчого потенціалу студентів під час практичних занять та у процесі проведення творчих конкурсів, культурно-масових і виховних заходів.
Ученими доведено, що творчий потенціал – це інтегруюча якість особистості, що характеризує міру її можливостей ставити й вирішувати нові завдання у сфері своєї діяльності та має суспільне значення. З’ясовано, що до сфери творчого потенціалу відносяться: задатки, нахили, інтереси (домінування пізнавальних інтересів); допитливість (схильність до пошуку розв’язання проблем); швидкість у засвоєнні нової інформації; здатність створювати еталони для подальшого вибору; вияви загального інтелекту; емоційне ставлення до подій тощо. Нами було надане тлумачення професійної підготовки майбутніх фахівців, а саме: професійна підготовка – це не тільки здобуття певної кваліфікації за відповідним напрямом, а й засіб соціалізації сучасного студента, його гармонізації з реальною дійсністю, набуття ним фундаментальних знань у певній галузі та якостей професійної культури, розвитку його творчих можливостей. Сутність творчого потенціалу розглядаємо у сукупності таких основних компонентів та критеріїв до них: когнітивний компонент (обізнаність про власні творчі можливості), мовленнєвий компонент (вербальна креативність); діяльнісний компонент (конструктивна активність, оригінальність створюваного образу). Результати діагностики засвідчили недостатній рівень розвитку творчого потенціалу студентів, особливо за мовленнєвим і діяльнісним компонентами. Для активізації творчого потенціалу студентів – майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти та практичних психологів, ми розробили психологічну програму, що містить систему практичних занять і виховних заходів, серед яких детальніше представлено театралізацію казок.
The article is devoted to the study of the creative potential of the student in the process of his professional preparation in the institution of higher education. Theoretical analysis of the psychological and pedagogical literature was carried out, the educational activities with the students of the specialty of preschool education were analyzed, the systematic observation of the students’ creative potential during practical classes and in the process of conducting creative competitions, cultural mass and educational events was carried out. Scientists have shown that creative potential is an integrating quality of a person, which characterizes the extent of his ability to set and solve new tasks in the sphere of his activity, which is of social importance. It has been found that the sphere of creative potential includes: makings, inclinations, interests (dominance of cognitive interests); inquisitiveness (tendency to seek solutions); speed in assimilation of new information; ability to create standards for further selection; expressions of general intelligence; emotional attitude to events, etc. The own definition of professional training of future specialists is given, namely: professional training is not only the acquisition of a certain qualification in the relevant area, but also a means of socialization of the modern student, its harmonization with the real reality, acquiring him basic knowledge in a certain field and qualities of professional culture, development his creative abilities. The diagnostic study was based on three main components and criteria for them: cognitive component (awareness of one’s own creative abilities), speech component (verbal creativity); activity component (constructive activity, originality of the created image). Diagnostic results testify to the insufficient level of students’ creative potential, especially in terms of speech and activity components. In order to activate the creative potential of students – future educators of preschool education and practical psychologists, we have developed a psychological program that contains a system of practical classes and educational activities, among which the fairy tales are presented in more detail.