Стаття присвячена виявленню раціонального інструментарію діагностики рівня сформованості професійно-термінологічної
компетентності (ПТК) майбутнього спеціаліста на основі обґрунтованих та уніфікованих критеріїв і показників, які є необхідною передумовою ефективності її становлення. Так як розуміння структури є вихідним етапом розроблення методики визначення рівня сформованості, проведено аналіз компонентного складу ПТК, що являє єдність трьох компонентів:
предметно-пізнавального, інтелектуально-рефлексивного та комунікативно-мовленнєвого. Становлення ПТК визначається
рівнем розвитку кожного її структурного компонента. Запропоновано трирівневий аналіз кожного структурного компонента ПТК. Поєднання оцінок їх рівня сформованості забезпечує об’єктивність загальної оцінки. Критерії сформованості
ПТК відповідають її компонентному складу і представлені теоретичним (гносеологічним), особистісним (мотиваційним)
і практичним (комунікативним). Підкреслено визначальне значення предметно-пізнавального компонента, що проявляється у становленні й удосконаленні активного словника термінів за фахом майбутнього спеціаліста та зумовлює безпосередньо теоретичну (когнітивну) діяльність і здійснення фахівцем рефлексивної та практичної діяльності.
Наведена характеристика низького (початкового), середнього (достатнього) й високого (компетентного) рівнів сформованості професійно-термінологічної компетентності. Запропонована тривимірна матрична модель визначення
рівня сформованості професійно-термінологічної компетентності майбутнього спеціаліста, що формується за результатами діагностичного дослідження рівнів сформованості кожного з компонентів ПТК.
Сформульовано основні завдання емпіричного визначення стану сформованості компонентів ПТК. Виокремлено основні групи методів дослідження рівня сформованості окремого компонента ПТК: методи визначення ступеня розуміння
(володіння) термінами; виявлення особливостей застосування термінів у письмовому мовленні; самооцінки ступеня
володіння термінологією за фахом і методи обробки отриманих даних.
The article is devoted to finding the rational instruments assessments the professional and terminology competence (PTC) level of future specialists based on reasonable and unified criteria and indicators. It is a necessary prerequisite for the effectiveness
of PTC formation process. The structure insight is outgoing stage of development the methodology of designation. That’s why the analysis of component composition was made. It is represented by the unity of subject-cognitive, intellectual-reflective and communicative-speech components. The formation of the PTC is determined by the level of development of its structural components. The three-level analysis of each component of PTC structure is proposed. The objectivity of the overall assessment
is ensure the estimation combination of its level. Criteria PTC formation is accord to its structure which is presented by theoretical (gnosological), personality (motivational) and practical (communicative) component. The decisive significance of the subject-cognitive component is emphasized, it is manifests in the development and improvement of the active special terms vocabulary of future specialist and directly determines the theoretical (cognitive) activity and realization of reflexive and practical
activity by specialist.
The characteristic of low (primary), medium (sufficient) and high (competent) levels of PTC formation is given. The three-dimensional
matrix model of determination the level of formation the professional and terminology competence of future specialist is reviewed. The main tasks of the empirical definition of forming conditions of the components PTC are formulated. The main groups of methods for studying the formation level of a separate PTC component is singled out.