Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Формування координації рухів студентів засобами боротьби на поясах Алиш в процесі фізичного виховання

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Волошин, Олександр Олексійович
dc.date.accessioned 2020-04-08T09:19:49Z
dc.date.available 2020-04-08T09:19:49Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Волошин, Олександр Олексійович. Формування координації рухів студентів засобами боротьби на поясах Алиш в процесі фізичного виховання : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 - теорія та методика навчання (фізична культура, основи здоров’я) / Волошин, Олександр Олексійович ; [наук. керівник Приймаков Олександр Олександрович] ; М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2019. - 20 с. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/28010
dc.description.abstract У дисертації запропоновано новий підхід до розв’язання питання підвищення ефективності фізичного виховання із застосуванням ускладнених умов та психорегуляторних впливів для розвитку координаційних здібностей студентів засобами єдиноборств. Підтверджено наявність позитивного перехресного переносу між спритністю і швидкісно-силовими якостями, швидкістю й загальною витривалістю, швидкістю і силовою витривалістю, швидкістю і спритністю. Визначено особливості оцінювання координації рухів студентів у процесі занять з боротьби на поясах Алиш з урахуванням маси тіла, умов занять та психорегуляторних впливів. Обґрунтовано і розроблено методику формування координації рухів студентів засобами боротьби на поясах Алиш у процесі фізичного виховання та доведено її ефективність. Основна ідея якої полягала у застосуванні умов підвищеної складності та психорегуляційних впливів. Координаційна складність рухів забезпечувалася за рахунок варіювання їх просторових, часових та динамічних параметрів, введення збивальних та стресових факторів - сенсорної депривації, підвищення температурного режиму у місці занять до +30ºС тощо. Щодо психорегуляторних впливів застосовувалися: мобілізаційні, корегувальні, релаксаційні впливи саморегуляційного (самонавіювання, самопереконання та аутогенне тренування) та гетерорегуляційного характеру (метод переконання, метод позитивного і негативного прикладу, метод вправ, метод стимулювання - заохочення). До засобів розвитку координаційних здібностей студентів, які займались боротьбою на поясах Алиш включалися загальнорозвивальні, підготовчі та змагальні вправи – кидки, підсічки, підніжки та захвати та їх комбінації, що виконувалися у змінних умовах за допомогою повторносерійного, інтервального, колового, ігрового та змагального методів. ua
dc.description.abstract В диссертации предложен новый подход к решению вопроса о повышении эффективности физического воспитания с использованием усложненных условий и психорегуляторных влияний для развития координационных способностей студентов средствами единоборств. Подтверджено наличие положительного перекрестного переноса между ловкостью и скоростно-силовыми качествами, быстротой и общей выносливостью, быстротой и силовой выносливостью, быстротой и ловкостью. Определены критерии оценки координации движений студентов в процессе занятий борьбой на поясах Алыш с учетом массы тела, условий занятий и психорегуляторных влияний. Обоснована и разработана методика формирования координации движений студентов средствами борьбы на поясах Алыш в процессе физического воспитания и определена ее эффективность. Специфика методики состояла в применении условий повышенной сложности и психорегуляторных влияний. Координационная сложность движений обеспечивалась за счет вариаций их пространственных, временных и динамических параметров, введения сбивающих и стрессовых факторов - сенсорной депривации, повышения температурного режима в месте занятий до +30ºС и тому подобное. Из психорегуляторных воздействий применялись: мобилизационные, коррекционные, релаксационные воздействия саморегуляционного характера (самоуспокоение, самоубеждение, аутогенная тренировка) та гетерорегуляционного характера (метод убеждения, метод позитивного и негативного примера, метод упражнений, метод стимулирования - поощрения). К способам развития координационных способностей студентов, которые занимались борьбой на поясах Алыш, включались общеразвивающие, подготовительные и соревновательные упражнения – броски, подсечки, подножки и захваты, а также их комбинации, которые проводились в измененных условиях с помощью повторно-серийного, интервального, кругового, игрового и соревновательного методов. ua
dc.description.abstract The dissertation is dedicated to practical work on formation of coordination of movements of students by means of wrestling on belts Alysh in the process of physical education.The solution of the problem of youth physical education, in particular, the enhancement of the managerial aspects of teaching and learning process of physical education, based on the account for morphofunctional capacities, psychophysical features, structure of students' health, is supplemented in the work. Extra curriculars in wrestling on belts Alysh contribute to increase of the indices of students' physical health as they represent an additional form of youth motor activity.The experimental modes of student physical activity contributed to significant increase in their physical fitness level. The most efficient in this regard should be considered motion regimes aimed at the predominant development of endurance by using long-term and regular exercises of cyclic character according to the method of forming coordination motions of students by means of wrestling on belts Alysh during extra-curricular physical culture activities.Generalization of analyzed material allows to conclude that among the indices that determine physical development of students those ones, which reflect their motor capacities in strength data, indices of agility, speed-strength tests and spine flexibility tend to prevail. These differences can be explained by more qualitative adjustments in the students' motor system, which occurred both during their ontogenetic development and under the influence of wrestling on belts Alysh, which indicates higher functional reserves of their motor system, including coordination abilities. For instance, the students of the experimental group significantly improved endurance - by 20.3%, speed - by 12.9%, dexterity - by 21.8%, arm strength - by 47.7%, speed-strength capacities - by 12, 7%, right leg strength – by 44.3% and left leg strength - by 40.6% (at p≤0.05). In order to improve coordination capacities and enhance the quality of performing different coordination structure skills, educational and training sessions for students were conducted in complicated training conditions. Control for the efficiency of students-wrestlers technical capacities is reflected in the analysis of time characteristics and the study of the phase structures of the technique of throwing at the beginning and at the end of the pedagogical experiment. Analysis of the technique of throw performance allowed to determine the phase structure with respect to executing individual phases and the technique in general. The results of examining the duration of the throw main phases on the whole confirm the general regularity of dependence of the initial phase duration impact on the subsequent performance of effective technique. The less time a wrestler spends on executing the technique initial phases, the greater the opportunity to successfully perform the technique on the whole. Delaying the preparation for the execution of the throw may be considered as an error in the performance of the technique initial phase, which inevitably affects further execution of technical action. Taking into account significant deviations toward vegetative indices and significant increase in the time of technique performance under complicated training conditions, the question of psycho-regulatory intervention has arisen. The following psycho-regulatory impacts were used: persuasive, guiding, behavioral and other methods. According to time of application: precompetive, competitive and post-competitive. According to character: self-regulating (selfsuggestion, self-persuasion and autogenous training) and hetero-regulatory (action of other participants of the pedagogical process - coach, physician, massager, etc.). General psychological preparation for training process and competitions in general, and special psychological preparation for a specific sports competition were used. Mobilizing, correcting, and relaxing methods of psychophysiological influence were also applied to improve preparation. The method of expert assessment of successfully executed techniques was used for more objective estimation of the efficiency of wrestling on belts Alysh. The average score is significantly higher in the group with high-willed preparation, especially high efficiency was observed while performing the rear loin and the lateral throws - 4.60 points and the lateral drop sweep - 4.80 points. This increase in indices was promoted by physical fitness that was manifested in the highest level of development of many physical qualities, psychological fitness, which were formed in the process of forming coordination of movements by means of wrestling on belts Alysh and making psycho-regulatory influences in the preparation of students. While comparing the duration of technique performance, depending on the psycho-regulatory interventions and after the cessation of complicated training conditions, one should note a significant improvement in the technical indices of throw execution. Making psychological corrections and increasing the level of volitional training of students engaged in belt wrestling significantly improved the quality of technique performance at the training sessions. Particularly high indices were observed in students with high level of volitional preparation while performing rear loin and lateral throws and lateral drop sweep as compared to wrestlers with low level of volitional preparation, which constituted 84% and 92%, respectively. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Видавництво Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject боротьба на поясах Алиш ua
dc.subject фізичне виховання ua
dc.subject студенти ua
dc.subject координація рухів ua
dc.subject стресові фактори ua
dc.subject психорегуляторні впливи ua
dc.subject вольова підготовка ua
dc.subject борьба на поясах Алыш ua
dc.subject физическое воспитание ua
dc.subject студенты ua
dc.subject координация движений ua
dc.subject стрессовые факторы ua
dc.subject психорегуляторные влияния ua
dc.subject волевая подготовка ua
dc.subject Аlysh ua
dc.subject wrestling on belts ua
dc.subject physical education ua
dc.subject pedagogical experiment ua
dc.subject motion coordination ua
dc.subject stress factors ua
dc.subject psycho-regulatory influences ua
dc.subject volitional preparation ua
dc.subject students ua
dc.subject.classification 796.012.562:796.819 ua
dc.title Формування координації рухів студентів засобами боротьби на поясах Алиш в процесі фізичного виховання ua
dc.title.alternative Formation of students’ motion coordination by means of wrestling on belts Alysh in the process of physical education
dc.type Other ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу