У дисертації запропоновано новий підхід до розв’язання питання
підвищення ефективності фізичного виховання із застосуванням ускладнених
умов та психорегуляторних впливів для розвитку координаційних здібностей
студентів засобами єдиноборств.
Підтверджено наявність позитивного перехресного переносу між
спритністю і швидкісно-силовими якостями, швидкістю й загальною витривалістю, швидкістю і силовою витривалістю, швидкістю і спритністю.
Визначено особливості оцінювання координації рухів студентів у процесі
занять з боротьби на поясах Алиш з урахуванням маси тіла, умов занять та
психорегуляторних впливів. Обґрунтовано і розроблено методику формування
координації рухів студентів засобами боротьби на поясах Алиш у процесі
фізичного виховання та доведено її ефективність. Основна ідея якої полягала у
застосуванні умов підвищеної складності та психорегуляційних впливів.
Координаційна складність рухів забезпечувалася за рахунок варіювання їх
просторових, часових та динамічних параметрів, введення збивальних та
стресових факторів - сенсорної депривації, підвищення температурного режиму
у місці занять до +30ºС тощо. Щодо психорегуляторних впливів
застосовувалися: мобілізаційні, корегувальні, релаксаційні впливи
саморегуляційного (самонавіювання, самопереконання та аутогенне
тренування) та гетерорегуляційного характеру (метод переконання, метод
позитивного і негативного прикладу, метод вправ, метод стимулювання -
заохочення). До засобів розвитку координаційних здібностей студентів, які
займались боротьбою на поясах Алиш включалися загальнорозвивальні,
підготовчі та змагальні вправи – кидки, підсічки, підніжки та захвати та їх
комбінації, що виконувалися у змінних умовах за допомогою повторносерійного, інтервального, колового, ігрового та змагального методів.
В диссертации предложен новый подход к решению вопроса о
повышении эффективности физического воспитания с использованием
усложненных условий и психорегуляторных влияний для развития
координационных способностей студентов средствами единоборств.
Подтверджено наличие положительного перекрестного переноса между
ловкостью и скоростно-силовыми качествами, быстротой и общей
выносливостью, быстротой и силовой выносливостью, быстротой и ловкостью.
Определены критерии оценки координации движений студентов в процессе
занятий борьбой на поясах Алыш с учетом массы тела, условий занятий и
психорегуляторных влияний. Обоснована и разработана методика
формирования координации движений студентов средствами борьбы на поясах
Алыш в процессе физического воспитания и определена ее эффективность.
Специфика методики состояла в применении условий повышенной сложности и психорегуляторных влияний. Координационная сложность движений
обеспечивалась за счет вариаций их пространственных, временных и
динамических параметров, введения сбивающих и стрессовых факторов -
сенсорной депривации, повышения температурного режима в месте занятий до
+30ºС и тому подобное. Из психорегуляторных воздействий применялись:
мобилизационные, коррекционные, релаксационные воздействия
саморегуляционного характера (самоуспокоение, самоубеждение, аутогенная
тренировка) та гетерорегуляционного характера (метод убеждения, метод
позитивного и негативного примера, метод упражнений, метод стимулирования
- поощрения). К способам развития координационных способностей студентов,
которые занимались борьбой на поясах Алыш, включались общеразвивающие,
подготовительные и соревновательные упражнения – броски, подсечки,
подножки и захваты, а также их комбинации, которые проводились в
измененных условиях с помощью повторно-серийного, интервального,
кругового, игрового и соревновательного методов.
The dissertation is
dedicated to practical work on formation of coordination of movements of students
by means of wrestling on belts Alysh in the process of physical education.The
solution of the problem of youth physical education, in particular, the enhancement of
the managerial aspects of teaching and learning process of physical education, based
on the account for morphofunctional capacities, psychophysical features, structure of
students' health, is supplemented in the work. Extra curriculars in wrestling on belts
Alysh contribute to increase of the indices of students' physical health as they
represent an additional form of youth motor activity.The experimental modes of
student physical activity contributed to significant increase in their physical fitness
level.
The most efficient in this regard should be considered motion regimes aimed at
the predominant development of endurance by using long-term and regular exercises
of cyclic character according to the method of forming coordination motions of
students by means of wrestling on belts Alysh during extra-curricular physical culture
activities.Generalization of analyzed material allows to conclude that among the
indices that determine physical development of students those ones, which reflect
their motor capacities in strength data, indices of agility, speed-strength tests and
spine flexibility tend to prevail. These differences can be explained by more
qualitative adjustments in the students' motor system, which occurred both during
their ontogenetic development and under the influence of wrestling on belts Alysh,
which indicates higher functional reserves of their motor system, including
coordination abilities. For instance, the students of the experimental group
significantly improved endurance - by 20.3%, speed - by 12.9%, dexterity - by
21.8%, arm strength - by 47.7%, speed-strength capacities - by 12, 7%, right leg
strength – by 44.3% and left leg strength - by 40.6% (at p≤0.05).
In order to improve coordination capacities and enhance the quality of
performing different coordination structure skills, educational and training sessions
for students were conducted in complicated training conditions. Control for the
efficiency of students-wrestlers technical capacities is reflected in the analysis of time
characteristics and the study of the phase structures of the technique of throwing at
the beginning and at the end of the pedagogical experiment.
Analysis of the technique of throw performance allowed to determine the phase
structure with respect to executing individual phases and the technique in general.
The results of examining the duration of the throw main phases on the whole confirm
the general regularity of dependence of the initial phase duration impact on the
subsequent performance of effective technique. The less time a wrestler spends on
executing the technique initial phases, the greater the opportunity to successfully
perform the technique on the whole. Delaying the preparation for the execution of the
throw may be considered as an error in the performance of the technique initial phase,
which inevitably affects further execution of technical action.
Taking into account significant deviations toward vegetative indices and
significant increase in the time of technique performance under complicated training
conditions, the question of psycho-regulatory intervention has arisen.
The following psycho-regulatory impacts were used: persuasive, guiding,
behavioral and other methods. According to time of application: precompetive,
competitive and post-competitive. According to character: self-regulating (selfsuggestion, self-persuasion and autogenous training) and hetero-regulatory (action of
other participants of the pedagogical process - coach, physician, massager, etc.).
General psychological preparation for training process and competitions in general,
and special psychological preparation for a specific sports competition were used.
Mobilizing, correcting, and relaxing methods of psychophysiological influence were
also applied to improve preparation.
The method of expert assessment of successfully executed techniques was used
for more objective estimation of the efficiency of wrestling on belts Alysh. The
average score is significantly higher in the group with high-willed preparation,
especially high efficiency was observed while performing the rear loin and the lateral
throws - 4.60 points and the lateral drop sweep - 4.80 points. This increase in indices
was promoted by physical fitness that was manifested in the highest level of
development of many physical qualities, psychological fitness, which were formed in
the process of forming coordination of movements by means of wrestling on belts
Alysh and making psycho-regulatory influences in the preparation of students.
While comparing the duration of technique performance, depending on the
psycho-regulatory interventions and after the cessation of complicated training conditions, one should note a significant improvement in the technical indices of
throw execution.
Making psychological corrections and increasing the level of volitional training
of students engaged in belt wrestling significantly improved the quality of technique
performance at the training sessions. Particularly high indices were observed in
students with high level of volitional preparation while performing rear loin and
lateral throws and lateral drop sweep as compared to wrestlers with low level of
volitional preparation, which constituted 84% and 92%, respectively.