ISSN: 2310-8290
Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Турчик, І. Х. | |
dc.contributor.author | Сороколіт, Н. С. | |
dc.contributor.author | Цюпак, Б. | |
dc.date.accessioned | 2020-04-07T15:36:09Z | |
dc.date.available | 2020-04-07T15:36:09Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Турчик, І. Х. Формування громадянських та соціальних компетентностей в учнів засобами фізичного виховання / І. Х. Турчик, Н. С. Сороколіт, Б. Цюпак // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2020. - Вип. 1 (121). - С. 102-107. | ua |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/28005 | |
dc.description.abstract | У статті розриваються можливості реалізації формування громадянських та соціальних компетентностей на уроках фізичної культури на основі опитування учителів фізичної культури Львівської області та педагогічного експерименту, до якого залучені учні середнього шкільного віку. Здійснена перевірка та встановлено вплив запропонованих напрямів під час занять фізичними вправами й спеціально добраних рухливих ігор на формування громадянських та соціальних компетентностей школярів. Під час проведення дослідження було визначено і перевірено рівень сформованості зазначених компетентностей в учнів середньої школи. Встановлено, що впроваджені нами підходи та використанні рухливі ігри у цілому позитивно вплинули на зростання рівня соціальних компетентностей. Відзначено позитивні зміни у рівні самооцінки учнів, у стратегії поведінки учнів під час виникнення проблемної ситуації, рівня комунікабельності та співпраці у дитячому колективі, відзначена незначна проте позитивна динаміка успішної адаптації дитини до шкільного навчання. | ua |
dc.description.abstract | В статье разрываются возможности реализации формирования гражданских и социальных компетенций на уроках физической культуры. Осуществлена проверка и установлено влияние предложенных направлений во время занятий физическими упражнениями и специально подобранных подвижных игр на формирование гражданских и социальных компетенций школьников. В ходе проведения исследования нами были определены и проверен уровень сформированности указанных компетентностей у учащихся средней школы. Установлено, что внедреные нами подходы и использованные подвижные игры в целом положительно повлияли на рост уровня социальных компетенций. Отмечены положительные изменения в уровне самооценки учеников, в стратегии поведения учащихся при возникновении проблемной ситуации, уровня коммуникабельности и сотрудничества в детском коллективе, отмечена незначительная однако положительная динамика успешной адаптации ребенка к школьному обучению. | ua |
dc.description.abstract | In the article have been described opportunities of realization of forming the public and social competences on the physical education lessons. It is based on questionnaire of physical education teachers from Lviv region and on pedagogical experiment to which middle school age pupils are involved. The verification was conducted and established the influence of named directions during trainings and motor games that were chosen specially on forming the public and social pupils’ competences. The level of forming of specified competences among middle school age pupils was determined and checked during the research. It was found out that implemented approaches and applied motor games positively influenced on increasing the level of public and social competences. Positive changes were noticed in the level of self-confidence (the level of low self-confidence has decreased from 40% to 10%, the adequate one has increased on 20% (55% from the beginning and 75% after the experiment), the high self-confidence has doubled (from 5% to 10%), too high self-confidence has increased on 5%). In the strategy of pupils’ behavior, the ability to make a decision during problematic situation become better in 7,5 times (10% in the beginning and 75% after the experiment). The need in extra help has decreased in 4 times (from 80% to 20%). The level of sociability and cooperation in children groups has increased in the average level of sociability on 15% (from 45% to 60% after the experiment) and in the high level of sociability on 20% (from 20% to 40%). No children with low level of sociability were noticed. The small positive tendency to grow was found out in children adaptation to school studying (the high level of cooperation has increased on 5%, the average – on 15% and low level has decreased on 20%). Modern society is facing new challenges, one of which is the formation of individuals who are able to make extraordinary decisions and effectively establish relationships in a rapidly changing reality. Activity, independence, creativity, sociability, adequate self-esteem, ability to adapt to rapid changes. | ua |
dc.language.iso | uk | ua |
dc.publisher | НПУ імені М. П. Драгоманова | ua |
dc.subject | громадянські та соціальні компетентності | ua |
dc.subject | цінності | ua |
dc.subject | фізичне виховання | ua |
dc.subject | спорт | ua |
dc.subject | рухливі ігри | ua |
dc.subject | учні | ua |
dc.subject | гражданские и социальные компетентности | ua |
dc.subject | ценности | ua |
dc.subject | физическое воспитание | ua |
dc.subject | спорт | ua |
dc.subject | подвижные игры | ua |
dc.subject | ученики | ua |
dc.subject | public and social competences | ua |
dc.subject | values | ua |
dc.subject | physical education | ua |
dc.subject | sport | ua |
dc.subject | motor games | ua |
dc.subject | pupils | ua |
dc.subject.classification | 373.016:796:373.035 | ua |
dc.title | Формування громадянських та соціальних компетентностей в учнів засобами фізичного виховання | ua |
dc.type | Article | ua |