Розвиток Української демократичної держави вимагає створення якісно нової національної системи освіти з метою забезпечення відродження інтелектуального й духовного потенціалу українського народу. Становлення особистості вчителя в цьому аспекті – складний багатогранний процес. Виховання – одна з головних проблем теорії і практики педагогічної освіти. Педагогічна технологія вчителя початкових класів відображає тактику реалізації освітніх технологій, будується на знанні закономірностей функціонування системи «педагог – середовище – учень» у певних умовах навчання (індивідуального, групового, колективного, масового тощо). Їй притаманні загальні риси й закономірності реалізації навчально-виховного процесу незалежно від конкретної навчальної дисципліни. Зреалізовуючи головні напрями професійної роботи – навчання, виховання і розвиток школярів, забезпечуючи різнобічний фізичний розвиток дитини, вчитель упродовж усіх років роботи в школі перетворюється на громадського діяча, відповідального за кожного свого учня.
Развитие Украинского демократического государства требует создания качественно новой национальной системы образования с целью обеспечения возрождения интеллектуального и духовного потенциала украинского народа. Становление личности учителя в этом аспекте – сложный многогранный процесс. Воспитание – одно из главных проблем теории и практики педагогического образования. Педагогическая технология учителя начальных классов отражает тактику реализации образовательных технологий, строится на знании закономерностей функционирования системы «педагог – среда – ученик» в определенных условиях обучения (индивидуального, группового, коллективного, массового и т.д.). Ей присущи общие черты и закономерности реализации учебно-воспитательного процесса независимо от конкретной учебной дисциплины. Реализуя главные направления профессиональной деятельности – обучение, воспитание и развитие школьников, обеспечивая разностороннее физическое развитие ребенка, учитель на протяжении всех лет работы в школе превращается в общественного деятеля, ответственного за каждого своего ученика.
The development of the Ukrainian democratic state requires the creation of a qualitatively new national education system in order to ensure revival of intellectual and spiritual potential of the Ukrainian people. Teacher’s personality formation in this aspect is a complex multifaceted process. Education is one of the main problems of theory and practice of pedagogical education. Pedagogical activity in the field of pupils’ physical education is a specific form of activity aimed at the realization by elementary school teacher as constructive, communicative, organizational and cognitive functions of his professional activity. Elementary school teacher’s pedagogical work is characterized by a variety of professional responsibilities, which every teacher must be able to perform in a qualified manner. It demands from a teacher of high focus on the qualitative solution of pedagogical tasks (improving, educational, and educative) in physical education of pupils and also ethical communication with pupils, colleagues on service, parents of pupils. Pedagogical work of physical culture teacher at elementary school in consists in ability to realize aims, to unleash tasks on physical education of pupils. General and aged tasks of physical education are highlighted. General tasks of physical education, such as "strengthening of pupils’ health", "versatile physical development" "hardening of pupils" pass through the whole process of physical education from the 1st to the 4th grade. Pedagogical technology of elementary school teacher reflects tactics of implementation for educational technologies, is based on knowledge of the regularities of functioning the system "teacher - environment - student" in certain conditions of study (individual, group, collective, mass, etc.). Common features and patterns of implementation for the educational process regardless of the specific educational discipline is inherent it. A teacher turns into a public figure responsible for each student during all years of his work at school, having realized the main directions of professional work - study, upbringing and development of pupils, ensuring diverse physical development of a child.