Зміст статті полягає в обґрунтуванні та структуруванні технології цільового блоку методичної системи застосування фітнес-технологій в освітньому процесі з фізичного виховання студентів. Реалізація цільового блоку має починатися з постановки чіткої мети, розуміння студентом шляхів і засобів її досягнення. Досліджено, що фізкультурно-оздоровча активність значної частини студентів є низькою. З’ясовано, що пріоритетними засобами фізичної культури та спорту, якими бажають займатися студенти, є заняття загальною фізичною підготовкою на тренажерах, фітнес-технологіями, східними єдиноборствами, шейпінгом (ритмічною гімнастикою), катанням на лижах, оздоровчим плаванням та іншими видами рухової активності. Визначено, що процес формування і виховання особистості студента засобами фітнес-технологій поєднує стійкі об’єктивні та суб’єктивні особистісні та соціальні якості, що виникають і розвиваються під час фізкультурно-оздоровчої діяльності, а також під впливом соціального оточення. В цільовому блоці методичної системи необхідно формувати та розвивати потреби, інтереси, уподобання, мотиви особистої поведінки, знання, культурні цінності, переконання тощо.
Содержание статьи заключается в обосновании и структурировании технологии целевого блока методической системы применения фитнес-технологий в образовательном процессе по физическому воспитанию студентов. Реализация целевого блока должна начинаться с постановки четкой цели, понимания студентом путей и средств ее достижения. Выяснено, что приоритетными средствами физической культуры и спорта, которыми хотят заниматься студенты, являются занятия общей физической подготовкой на тренажерах, фитнес-технологиями, восточными единоборствами, шейпингом (ритмической гимнастикой), катанием на лыжах, оздоровительным плаванием и другими видами двигательной активности. Определено, что процесс формирования и воспитания личности студента средствами фитнес-технологий сочетает устойчивые объективные и субъективные личностные и социальные качества, которые возникают и развиваются во время физкультурно-оздоровительной деятельности, а также под влиянием социального окружения. В целевом блоке методической системы необходимо формировать и развивать потребности, интересы, предпочтения, мотивы личного поведения, знания, культурные ценности, убеждения.
The content of the article is to substantiate and structure the technology of the target block of the methodical system of application of fitness technologies in the educational process of physical education of students. The content of the target block is: awareness and need for physical activity, the presence of interests and motives for active exercise, including fitness technology; a system of knowledge and beliefs about mastering the values of physical culture; the need for a healthy lifestyle and the involvement of its environment; a focus on creating the conditions for further personal physical improvement, preservation of health, improvement of physical development and maintenance of high physical efficiency; awareness of the practical importance of fitness technologies in the fitness and fitness activities and mastering the skills and training to create the conditions for their implementation; focus on the acquisition of fitness technologies for their use in viability and in their professional activities. The implementation of the target block should begin with the goal of a clear goal, the student's understanding of the ways and means of achieving it. It has been found that the priorities of physical culture and sports that students want to engage in are: training in general physical training on simulators, fitness technologies, oriental martial arts, shaping (rhythmic gymnastics), skiing, wellness and other activities. It is determined that the process of formation and education of a student's personality by means of fitness technologies combines stable objective and subjective personal and social qualities that emerge and develop during the physical activity and under the influence of the social environment. In the target unit of the methodological system, it is necessary to formulate and develop needs, interests, preferences, motives for personal behavior, knowledge, cultural values, beliefs, etc.