Проаналізовано тезаурус академічної культури, проведено аналіз ціннісних суспільних освітньо-наукових орієнтацій соціальних категорій професійно-зацікавлених педагогів у пролонгованій зайнятості впродовж життя; здійснено семантичний системний аналіз структури і змісту культур обумовлених взаємин людини та суспільства, майбутніх педагогічних працівників та полі-профільних професійних середовищ їх реалізацій та працевлаштування; обґрунтовано роль екологічної культури у забезпеченні сталості суспільного розвитку ноосферологічної парадигми наукового пізнання.
The thesaurus of academic culture is analyzed, the analysis of value-based social educational and scientific orientations of social categories of professionally interested teachers in prolonged employment throughout life is carried out; a semantic systematic analysis of the structure and content of cultures of the conditioned relationships between a person and society, future teachers and poly profile professional environments of their implementation and employment is carried out; the role of ecological culture in ensuring the sustainability of social development of the noospherological paradigm of scientific knowledge is substantiated.