Отже, особливостями післядипломної педагогічної освіти Буковини в галузі фізичного виховання першої половини ХХ ст. стали сформована потреба у висококваліфікованих кадрах як для системи освіти, так і для громадських організацій фізкультурно-спортивної спрямованості, що діяли на теренах краю. Крім того, була створена потужна система законодавчого регламентування підготовки фахівців галузі фізичної культури і спорту, зокрема вчителів гімнастики. Але об’єднання всіх форм підвищення кваліфікації в єдину державну систему, оформлення дотичного закладу та систематична діяльність стали можливими лише в 40-их рр. ХХ ст. Автором виокремлено форми підвищення кваліфікації досліджуваного періоду: вивчення передового педагогічного досвіду, відвідування уроків, методичні рекомендації, конкурси, спартакіади. На початку 50-их рр. ХХ ст. значну увагу приділяли фізичному вихованню та військовій підготовці: систематично проводили предметні олімпіади, конкурси та експедиції, різноманітні спортивні змагання, військово-спортивні ігри тощо.
Особенностями последипломного педагогического образования Буковины в области физического воспитания первой половины ХХ в. стали сформирована потребность в высококвалифицированных кадрах как для системы образования, так и для общественных организаций физкультурно-спортивной направленности, действующих на территории края. Кроме того, была создана мощная система законодательного регламентирования подготовки специалистов отрасли физической культуры и спорта, в частности учителей гимнастики. Но объединение всех форм повышения квалификации в единую государственную систему, оформление касательного заведения и систематическая деятельность стали возможными лишь в 40-х ХХ в. Автором выделены формы повышения квалификации исследуемого периода: изучение передового педагогического опыта, посещение уроков, методические рекомендации, конкурсы, спартакиады. В начале пятидесятых гг. ХХ ст. значительное внимание уделяли физическому воспитанию и военной подготовке: систематически проводили предметные олимпиады, конкурсы и экспедиции, различные спортивные соревнования, военно-спортивные игры.
Features of postgraduate pedagogical education of Bukovina in the field of physical education of the first half of the twentieth century. The need for highly qualified personnel both for the education system and for public organizations of the physical and sports orientation operating on the territory of the region became formed. In addition, a powerful system of legislative regulation for the training of specialists in the field of physical culture and sports, including gymnastics teachers, was created. Community societies that have worked productively in the region also needed professional staff. It was their lack that forced public activists to organize various forms of training of gymnastics teachers, general physical training instructors, fire-sich. In the capital of the region systematically held "gymnastics-fire" courses, in the popularization of which actively participated Bukovina press. But unification of all forms of professional development into a single state system, registration of the institution concerned and systematic activity became possible only in the 1940s. The author distinguishes forms of advanced training of the studied period: studying of advanced pedagogical experience, attending lessons, methodical recommendations, competitions, sports competitions. In the early 50's of the twentieth century. considerable attention was paid to physical education and military training: systematic Olympiads, competitions and expeditions, various sports competitions, military sports games, etc. were systematically conducted. In order to study the status of teaching subjects, Methodists of the Institute, along with lessons in Ukrainian language and literature, history, mathematics and geography, chemistry and biology, attended lessons and extracurricular activities in military training in 4 schools, physical education ‒ in 4 institutions, music ‒ in 4 institutions, music educational institutions.