На етапі розквіту постіндустріального суспільства, збільшення обсягу інформації, зниження рухової активності громадян через розвиненість інфраструктури, транспортних зв’язків та мережі сервісів фізична культура виходить на перший план і є однією з головних превентивних ланок у попередженні «хвороб ІІІ тисячоліття». З іншого боку, всі вищенаведені фактори, а надто – інформаційний, висувають нові вимоги до вчителя фізичної культури, який уже не може обмежитися лінійним викладом змісту освіти, має відповідати вимогам часу, орієнтуватися в багатьох суміжних з педагогікою сферах – інформатиці, психології, соціології, екології тощо.
Визначального значення розвиток педагогічної майстерності набуває в підготовці майбутнього вчителя фізичної культури як творчої, всебічно розвиненої особистості, який зможе зацікавити учнів, правильно вмотивувати їх навчальну діяльність. Володіння педагогічною майстерністю майбутніми учителями фізичної культури передбачає організацію навчання на засадах гуманізму, діалогу і співробітництва, адже в ній акумулюється соціокультурний, інтелектуальний, моральний потенціал студентів і викладачів.
На этапе расцвета постиндустриального общества, увеличение объема информации, снижение двигательной активности граждан через развитость инфраструктуры, транспортных связей и сети сервисов физическая культура выходит на первый план и является одной из главных превентивных звеньев в предупреждении «болезней III тысячелетия». С другой стороны, все вышеприведенные факторы, особенно - информационный, выдвигают новые требования к учителю физической культуры, который уже не может ограничиться линейным изложением содержания образования, должен соответствовать требованиям времени, ориентироваться во многих смежных с педагогикой сферах - информатике, психологии, социологии, экологии и др. Определяющего значения развитие педагогического мастерства приобретает в подготовке будущего учителя физической культуры как творческой, всесторонне развитой личности, который сможет заинтересовать учеников, правильно мотивировать их учебную деятельность. Знание педагогическим мастерством будущими учителями физической культуры предусматривает организацию обучения на принципах гуманизма, диалога и сотрудничества, ведь в ней аккумулируется социокультурный, интеллектуальный, нравственный потенциал студентов и преподавателей.
Physical education is of paramount importance and one of the main links in the prevention of the diseases of the third millennium during the heyday of a post-industrial society, increasing volumes of information and decreased physical activity as a result of developming infrastructure, transport links and service networks. On the other hand, all of the above factors, and especially the informational ones, put new demands on physical education teachers, who can no longer be a mere transmitter of knowledge, must meet the today’s requirements and be knowledgeable in many fields related to pedagogy (computer science, psychology, sociology, ecology). Noawadays, an important issue of Ukrainian higher education institutions is the search for optimal ways to establish a system of values, professionally significant qualities of teachers who are proactive, independent, mobil and ready for constant professional development and self-improvement. Therefore, an inherent feature of a teacher’s professionalism is his or her pedagogical skills. The development of pedagogical skills becomes rather essential for training future physical education teachers, who are creative, open-minded and can interest pupil and motivate them towards learning. Pedagogical skills of future physical education teachers imply the ability to organize physical training based on the principles of humanism, dialogue and cooperation. Indeed, pedagogical skills of these specialists integrate socio-cultural, intellectual, moral potential of pupils and teachers. Modern scholars about the heightened requirements for physical education teachers, as well as the expansion of their professional activitie. In turn, it prioritizes thir professional efficiency, “The very practice of physical culture, sport, tourism, recreation and rehabilitation puts the requirements for graduates from physical education institutions. The role of culture, intellect, professionalism and erudition of specialists is increasing, given the competition between many small enterprises, associations, clubs and state institutions in the struggle for social and state order (O. Ihnatiev). The researcher believes that professional skills are the main criteria for overcoming these obstacles and requirements.