Принцип органічного зв’язку фізичного виховання з практикою трудової діяльності, з фізичним самовдосконаленням особистості найбільш повно і коректно втілюється у професійно-прикладній фізичній підготовці (ППФП). Слід зазначити, що цей принцип поширюється на всю соціальну систему фізичного виховання, а саме у ППФП знаходить своє специфічне вираження. Як своєрідний різновид фізичного виховання ППФП являє собою педагогічно спрямований процес забезпечення спеціалізованої фізичної підготовленості до обраної професійної діяльності. Інакше кажучи, це ( у своїй концептуальній основі) процес навчання, котрий збагачує індивідуальний фонд професійно корисних рухових умінь і навичок, виховання фізичних та безпосередньо пов’язаних з ними здібностей (т.з. рухового інтелекту), від яких прямо або опосередковано залежить професійна дієздатність особистості.
У зв’зку з переходом України на Європейську систему освіти у ВНЗ технічного профілю поступово, а іноді й різко скорочується кількість навчальних годин на фізичне виховання, а іноді – до двох третин їх припадає на самостійні та факультативні заняття. Ця ситуація реорганізації системи освіти та умов майбутньої виробничої діяльності вказує на необхідність і нагальну потребу у формуванні мотивацій до самостійного фізичного самовдосконалення студентів ВНЗ технічного профілю, підтримки організму у належній формі , що безумовно сприяє здійсненню ними у подальшому своєї професійної діяльності, своїх професійних обов’язків на значно вищому рівні.
Принцип органической связи физического воспитания с практикой трудовой деятельности, а также с физическим самосовершенствованием личности наиболее полно и корректно проявляется в профессионально – прикладной физической подготовке (ППФП). Необходимо отметить, что этот принцип распространяется на всю социальную систему физического воспитания, а в ППФП находит своё специфическое выражение. Как своеобразная разновидность физического воспитания ППФП являет собою педагогически направленный процесс получения специализированной физической подготовленности к выбранной профессиональной деятельности. То есть это (в своей концептуальной основе) процесс обучения, который обогащает индивидуальный фонд профессионально полезных двигательных умений и навыков, воспитание физических и непосредственно связанных с ними способностей (так называемого двигательного интеллекта), от которых прямо или косвенно зависит профессиональная дееспособность личности. В связи с переходом Украины на Европейскую систему образования в технических вузах постепенно, а иногда и резко сокращается количество учебных часов на физическое воспитание; бывает, что до двух трети их приходится на самостоятельные и факультативные занятия. Эта ситуация реорганизации системы образования а также условий будущей производственной деятельности показывает на необходимость и на особенную потребность в формировании мотивации к физическому самосовершенствованию студентов технических вузов; поддержания организма в требуемой форме, что конечно способствует тому, что студенты в дальнейшем будут выполнять свои профессиональные обязанности на значительно высоком уровне.
The principle of organic connection of physical bringing up with a practice of labour activities as well as with physical improving a person is arisen the more complete and correctly at professional applied and physical preparing (PAPP). It is necessary to note that this principle widens on all social system of physical bringing up but at PAPP searches its specifical expression. As specifical variety of physical bringing up PAPP is pedagogical directed process of obtaining specialized physical preparing to chosen professional activities. That is this is (at its conceptual base) the process of learning which enriches individual reserve of professionally useful moving skills, an bringing up physical and other abilities (so – called moving intellect) from which at direct manner or vice versa professional activities of a person depends on. Because of a transfer of Ukraine to European credit and modular system of education at technical higher educational establishments gradually but sometimes sharply an amount of learning hours is decreased for physical bringing up; time from time over half of these hours are self – educational lessons. Theoretical lessons should cover the following issues: a brief description of different types of work and a more detailed coverage of the psychophysiological features of the work of specialists trained in this faculty; dynamics of human performance in the process of work, with coverage of changes in the capacity of specialists of this profile. This situation of reorganization of educational system as well as conditions of future practice activities points to the necessity and to pecular need at forming a motivation to physical self – improving technical students; supporting an organism at needed form and this promotes that students will fulfill their professional duties on higher level. Perspective tendencies of general social and scientific and technological progress do not release a person from the need to constantly improve their abilities for a particular type of activity, and their development, for natural reasons, is inseparable from the physical improvement of the individual.