Недолік медичного підходу до здоров’я полягає у кількох вже традиційних факторах: у лікарів є чітка межа між здоровою і хворою людиною і вони, як правило, не бажають займатися перехідними станами; вирішення проблем зі здоров’ям у нашій країні пов’язане передовсім з медикаментозним втручанням і дуже рідко психологічним, соціологічним чи лікувально-фізкультурним; лікарі не враховують усієї багатоманітності факторів впливу на людину, особливо внутрішніх, і зосереджуються переважно на фізичних, екологічних, біологічних причинах патологічного стану. Натомість валеологічний підхід до здоров’я включає і медико-біологічні, і психологічні, і соціальні фактори, а головне, розробляє онтологію, філософію здоров’я, що дозволяє вдосконалювати його на усіх рівнях життєдіяльності людини, а саме здоров’я вбачається не як об’єкт медицини, а особиста справа кожної людини. Обґрунтування валеологічної спрямованості навчання і життєдіяльності ускладнюється тим, що здоров’я починає визнаватися цінністю в кожному окремому випадку за умов його втрати або загрози. Основним завданням педагога є подолання невласне валеологічних факторів, що порушують здоров’ятворчу й здоров’язбережувальну свідомість й активність.
Недостаток медицинского подхода к здоровью заключается в нескольких уже традиционных факторах: у врачей есть четкая граница между здоровым и больным человеком и они, как правило, не желают заниматься переходными состояниями; решения проблем со здоровьем в нашей стране связано прежде с медикаментозным вмешательством и очень редко психологическим, социологическим или лечебно-физкультурным; врачи не учитывают всего многообразия факторов воздействия на человека, особенно внутренних, и сосредоточиваются преимущественно на физических, экологических, биологических причинах патологического состояния. Зато валеологический подход к здоровью включая и медико-биологические, и психологические, и социальные факторы, а главное, разрабатывает онтологию, философию здоровья, позволяет совершенствовать его на всех уровнях жизнедеятельности человека, а именно здоровье видится не как объект медицины, а личное дело каждого человека. Обоснование валеологической направленности обучения и жизнедеятельности осложняется тем, что здоровье начинает признаваться ценностью в каждом отдельном случае в условиях его потери или угрозы. Основной задачей педагога является преодоление несобственно валеологических факторов, нарушающих здоровьетворческое и здоровьесозидательное сознание и активность.
The disadvantage of a medical approach to health lies in some traditional factors. First, doctors clearly distinguish between healthy and ill people (patients) and are ordinarily reluctant to deal with transitory conditions. In Ukraine, health improvement is primarily related to medical intervention and rarely to psychological, sociological or physical education. In addition, doctors do not take into account the wide variety of factors affecting humans, especially internal ones, and focus mainly on physical, environmental and biological causes of pathologies. However, a valeological approach to health includes medical, biological, psychological and social factors. Most importantly, it elaborates a philosophy of health, which allows one to improve it at all levels of human activity. Thus, health is seen as a personal matter rather than the object of medical research. The ontological basis of valeology connects it with other social and even global aspects of humanity, including spiritual and creative development, prevention of violence, protection of rights and freedoms, which, taken together, imply developing humanism in the broad sense. The justification of valeology-oriented learning and life is somewhat complicated since health is acknowledged as a value in case of its loss or threat to it. The main task of the teacher is to overcome valeological factors which negatively affect the consciousness supporting health preservation and promotion. In addition, there is a new stereotype among the general population that doctors are “unprofitable” for the patient to heal: financially, medicine seems to be interested in maintaining long-term, process-oriented, rather than result-oriented therapy. The ontological basis of valeology connects it with other, social and even global aspects of humanity.