Здійснено аналіз особливостей службової діяльності працівників патрульної поліції, встановлено вимоги до професійної підготовленості поліцейських. На підставі проведених досліджень констатовано низький, а подекуди недостатній рівень сформованості в правоохоронців умінь і навичок застосування поліцейських заходів примусу. Обґрунтовано та експериментально перевірено ефективність авторської методики навчання. Сутність новацій полягає у введенні в освітній процес слухачів спеціально розроблених варіативних ситуаційних завдань та спрямованість на комплексний розвиток професійно важливих якостей.
У дослідженні взяли участь слухачі курсу первинної професійної підготовки поліцейських (n=61) центру первинної професійної підготовки «Академія поліції» Національної академії внутрішніх справ. Результати педагогічного експерименту засвідчили ефективність авторської методики навчання. Використання пропонованих новацій сприяло підвищенню рівня розвиненості показників, які характеризували спеціальні уміння і навички майбутніх правоохоронців. Зафіксовано достовірну різницю в розвиненості показників «Сформованість умінь і навичок з тактики самозахисту» (р<0,05) та «Ефективність вирішення сценаріїв» (р<0,001) і недостовірну в показнику «Сформованість умінь і навичок з вогневої підготовки» (р>0,05) в осіб ЕГ та КГ наприкінці педагогічного експерименту.
Осуществлен анализ особенностей служебной деятельности сотрудников патрульной полиции, установлены требования к профессиональной подготовленности полицейских. На основании проведенных исследований констатировано низкий, а иногда недостаточный уровень сформированности у правоохранителей умений и навыков применения полицейских мер принуждения. Обосновано и экспериментально проверена эффективность авторской методики обучения. Сущность новаций заключается во введении в образовательный процесс слушателей специально разработанных вариативных ситуационных задач и направленность на комплексное развитие профессионально важных качеств.
В исследовании приняли участие слушатели курса первичной профессиональной подготовки полицейских (n =
61) центра первичной профессиональной подготовки «Академия полиции» Национальной академии внутренних дел. Результаты педагогического эксперимента показали эффективность авторской методики обучения. Использование предлагаемых новаций способствовало повышению уровня развитости показателей, характеризующие специальные умения и навыки будущих правоохранителей. Зафиксировано достоверную разницу в развитости показателей «Сформированность умений и навыков по тактике самозащиты» (р<0,05) и «Эффективность решения сценариев» (р <0,001) и недостоверную в показателе «Сформированность умений и навыков по огневой подготовке» (р>0,05) у лиц ЭГ и КГ в конце педагогического эксперимента.
The purpose of the work is theoretical substantiation and experimental verification of the effectiveness of the author's training methodology for future law enforcement officers, aimed at improving the level of special skills. On the basis of the analysis of the peculiarities of the patrol police officers' activity, the current normative documents that regulate the specifics of professional training of future law enforcement officers, requirements for the professional preparedness of law enforcement officers are established. It is ascertained that the professional readiness of the patrol police officer is determined by the armed knowledge of the legislative base, the formation of special motor skills, the development of professionally important features, the availability of practical experience. A thorough study of job situations shows a low, and sometimes insufficient, level of enforcement of police enforcement measures. The effectiveness of the author's training methodology aimed at increasing the level of special police officers' skills development is substantiated and experimentally tested. The essence of innovations is the introduction of specially developed situational tasks, variational situational tasks and complex development of professionally important qualities in the educational process. The study was attended by trainees of the police training course (n=61) of the National Academy of the Interior's Academy of Police Center for Primary Professional Training. In the context of the professional activity of patrol police officers, identifying the level of special skills and skills required to identify three indicators: 1) «Formation of skills and skills in self-defense tactics»; 2) «Formation of skills in fire training»; 3) «Effectiveness of scenario solving». The results of the pedagogical experiment proved the effectiveness of the author's teaching methodology. The use of the proposed innovations contributed to the development of indicators that characterized the special skills and skills of future law enforcement officers. At the end of the pedagogical experiment, a significant difference in the development of the indicators of «Formation of skills and skills in self-defense tactics» (p<0.05) and «Effectiveness of scenario solving» (p<0.001) and unreliable in the indicator of «Formation of skills in fire training» (p>0.05). Prospects for further research are to substantiate the technique of improving the special skills of patrol officers during training in the system of official training.