У роботі представлено аналіз та синтез сучасних джерел інформації стосовно зростання захворюваності дихальної системи серед студентів, а саме провідне місце займає хронічний бронхіт. За результатами констатувального експерименту для студентів із хронічним бронхітом було складено комплексну програму фізичної реабілітації для застосування в період реконвалесценції з урахування періодів одужання. В період клінічного одужання призначали щадно-тренувальний руховий режим 10-14 днів, складовими базового компоненту є ранкова гігієнічна гімнастика, звукова гімнастика, поверхневе дихання з елементами міорелаксації й аутотренінгу за методикою О.В. Пєшкової, небулайзерна терапія з декасаном, лікувальний масаж. Варіативний компонент програми передбачав призначення різновидів ходьби та бігу, при комбінації перестановок рухів рук. В період біологічного одужання призначали тренувальний руховий режим - 15-25 днів, додавали заняття на тренажерах за вибором студентів. Особливістю фізичної реабілітації є не тільки ранній початок, але і призначення з перших днів періоду реконвалесценції комплексу засобів фізичної реабілітації, які позитивно впливають на дихальну систему, підвищують ефективність лікування, покращують самопочуття та психоемоційний стан студентів.
В работе представлен анализ и синтез современных источников информации относительно роста заболеваемости дыхательной системы среди студентов, а именно ведущее место занимает хронический бронхит. За результатами констатирующего эксперимента для студентов с хроническим бронхитом была составлена комплексная программа физической реабилитации для применения в период реконвалесценции с учетом периодов выздоровления. В период клинического выздоровления назначали щадяще-тренировочный двигательный режим 10-14 дней, составляющими базового компонента была утренняя гигиеническая гимнастика, звуковая гимнастика, поверхностное дыхание с элементами миорелаксации и аутотренинга по методике О.В. Пешковой, небулайзерная терапия с декасаном, лечебный массаж. Вариативный компонент программы предусматривал назначение разновидностей ходьбы и бега, при комбинации перестановок движений рук. В период биологического выздоровления назначали тренировочный двигательный режим - 15-25 дней, добавляли занятия на тренажерах по выбору студентов. Особенностью физической реабилитации является не только раннее начало, но и назначения с первых дней периода реконвалесценции комплекса средств физической реабилитации, которые положительно влияют на дыхательную систему, повышают эффективность лечения, улучшают самочувствие и психоэмоциональное состояние студентов.
The work presents the analysis and synthesis of modern sources of information on the increase in respiratory disease among students, namely, the leading place is chronic bronchitis. The disease has a frequency, that is, periods of aggravation are replaced by periods of remission. The aim of the work was to scientifically substantiate the content of a comprehensive program of physical rehabilitation of students with chronic bronchitis during the period of convalescence. The basic component included means and forms of physical rehabilitation, which contribute to improving the results of external breathing, resistance of the body, the functional state of the cardiovascular system. The variable component included taking into account the individual characteristics of students, including the results of the assessment of adaptation potential, tolerance to physical activity, functional state of the body and quality of life. A comprehensive physical rehabilitation program for reconvalescence, taking into account the periods of recovery, was developed for the results of the noteable experiment for students with chronic bronchitis. During the period of clinical recovery, a gentle-training motor regimen of 10-14 days was prescribed, the components of the basic component were morning hygienic gymnastics, sound gymnastics, surface breathing with elements of myo-relaxation and auto-training by O. V. Peshkova method, nebulizer therapy with decasan, therapeutic massage. The variable component of the program involved the appointment of varieties of walking and running, in a combination of hand permutations. During the biological recovery, they assigned a training motor mode - 15-25 days, added classes on simulators of the choice of students. A feature of physical rehabilitation is not only early onset, but also appointments from the first days of the period of convalescence complex physical rehabilitation, which positively affect the respiratory system, increase the effectiveness of treatment, improve the well-being and psycho-emotional state of students.