У статті обґрунтовано авторський підхід до фізичного виховання студентів із порушенням постави протягом навчання у закладі вищої освіти. Викладено результати емпіричного дослідження практичного використання спеціально добраних засобів фізичного виховання, дія котрих скерована на корекцію постави студентів досліджуваної вибірки. Експериментально доведено, що використання комплексного підходу у процесі фізичного виховання студентів із порушенням постави забезпечує достовірний приріст показників м’язової сили спини, які забезпечують утримання правильного положення хребта. Представлено основні результати дослідження у підсумках контролю стану постави студентів по закінченні експерименту, які свідчать про ефективність використаного підходу у доборі засобів навчального процесу. У результаті роботи отримали подальший розвиток наукові положення щодо методичних основ фізичного виховання студентів із порушенням постави протягом навчання у закладі вищої освіти.
В работе обоснован авторский подход к физическому воспитанию студентов с нарушением осанки на протяжении обучения в заведении высшего образования. Изложены результаты эмпирического исследования практического использования специально подобранных средств физического воспитания, действие которых направлено на коррекцию осанки студентов исследуемой выборки. Экспериментально доказано, что использование комплексного подхода в процессе физического воспитания студентов с нарушением осанки обеспечивает достоверный прирост показателей мышечной силы спины, которые обеспечивают содержание правильного положения позвоночника. Представлены основные результаты исследования в итогах контроля состояния осанки студентов по окончании эксперимента, свидетельствующие об эффективности использованного подхода в подборе средств учебного процесса. В результате работы получили дальнейшее развитие научные положения методических основ физического воспитания студентов с нарушением осанки на протяжении обучения в заведениях высшего образования.
The author's approach to the physical education of students with impaired body structure during their studies in institutions of university the article substantiates. The need for continuous improvement of the physical education system in order to solve the tasks of the educational process, which involves correction of students' posture has been determined. The purpose of work is to identify the influence of the use of posture correction in the physical education of students of the main medical groups of the Lviv Polytechnic National University. During the research general scientific methods (analysis, generalization), sociological (questioning), pedagogical testing, mathematical and statistical methods were used. The results of an empirical study of the practical use of an integrated approach of specially selected means of physical education are presented, the action of which is aimed at correcting the body structure of students in the studied sample. That the use of an integrated approach in the process of physical education of students with impaired body structure provides a reliable increase in the indicators of muscle strength of the back, which ensure the maintenance of the correct position of the spine it has been experimentally proved. The main results of the study in the results of monitoring the posture of students at the end of the experiment are presented, indicating the effectiveness of the integrated approach used in the selection of educational process tools. As a result of the work, the scientific provisions of the methodological foundations of physical education of students with impaired body structure during their studies in university were further developed.