У статті представлено підходи до визначення соціолінгвістичної категорії “ставлення до мови”, звернено увагу на їх різноманіття, проаналізовано значення метафори під час дослідження та аналізу ставлення до мови, описано метафору як елемент мовної свідомості, спосіб відображення досвіду й уявлень мовця, важливе джерело для розгляду соціолінгвістичних параметрів категорії “ставлення до мови” при вивченні мовного середовища та мовної ситуації.
В статье представлены подходы к определению социолингвистической категории “отношение к языку”, обращено внимание на их многообразие, проанализировано значение метафоры в процессе исследования и анализа категории “отношение к языку”, описана метафора как элемент языкового сознания, способ отображения опыта и представлений говорящего, важный источник для рассмотрения социолингвистических параметров категории “отношение к языку” при изучении языковой среды и языковой ситуации.
The article deals with the approaches to determining the sociolinguistics category ’language attitude’, paid attention to its diversity. Language attitudes are evaluative reactions to different language varieties. They reflect, at least in part, two sequential cognitive processes: social categorization and stereotyping. We also analyzed the functions of metaphor as the means of language. Primarily most of our ordinary conceptual system is metaphorical in nature. The Metaphor is represented as part of the language consciousness, the way to reflect the experience and speaker’s representations. The sociolinguistic category ’language attitude’ is analyzed as sources of important information for assessing the language situation and as the basis for the planning and implementation of the language policy with the prospect of unconditional approval of the state status of the Ukrainian language. Metaphor helps to determine the sociolinguistics category ’language attitude’ during the investigation of language environment and current language situation.