Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Удосконалення музичної підготовки майбутнього вчителя хореографії в умовах вищої педагогічної освіти

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Хе Сюефей
dc.date.accessioned 2020-03-24T17:11:08Z
dc.date.available 2020-03-24T17:11:08Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Хе Сюефей. Удосконалення музичної підготовки майбутнього вчителя хореографії в умовах вищої педагогічної освіти : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 - теорія та методика музичного навчання / Хе Сюефей ; [наук. керівник Щолокова Ольга Пилипівна] ; М-во освіти і науки України, Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2019. - 21 с. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/27730
dc.description.abstract У дослідженні актуалізується проблема музичної підготовки майбутніх вчителів хореографії у процесі фортепіанного навчання. Автором проаналізовано погляди науковців різних галузей знань на визначену проблему, розкрито сутність музичної підготовки студентів-хореографів, визначено критерії, показники та рівні удосконалення означеної якості. Теоретично обґрунтовано і експериментально перевірено поетапну методику удосконалення музичної підготовки студентів у процесі фортепіанного навчання, в основу якої покладено принципи (інтуїтивного пізнання; системності та послідовності; поєднання традицій і новаторства; індивідуалізація та диференціація; емоційного способу музичного пізнання; розвитку свідомого ритмічного чуття та грамотності), спрямовані на удосконалення музичної підготовленості, а також педагогічні умови, що позитивно впливають на удосконалення музичної підготовки майбутніх вчителів хореографії (активізація майбутнім вчителям хореографії художньообразно сприйняття музичних творів, стимуляція мотивації до музикальної підготовки, опора на життєвий, художній та музичний досвід студентів, забезпечення інтеграції музичних знань). Методика реалізується за трьома етапами: спонукально-інформаційним, рефлексивно-скерованим, підсумковорезультативним, протягом яких впроваджувалися мотиваційні, пізнавальні, пояснювально-ілюстративні та спеціальні методи (моделювання художньотворчих ситуацій, кейс-метод, метод мозкового штурму) . ua
dc.description.abstract В исследовании актуализируется проблема музыкальной подготовки будущих учителей хореографии в процессе фортепианного обучения. Автором проанализированы взгляды ученых различных областей знания на представленную проблему, раскрыта сущность музыкальной подготовки студентов-хореографов, определены критерии, показатели и уровни совершенствования указанного качества. Теоретически обосновано и экспериментально проверено поэтапную методику совершенствования музыкальной подготовки студентов в процессе фортепианного обучения, в основу которой положены принципы (интуитивного способов познания; системности и последовательности; сочетание традиций и новаторства; индивидуализация и дифференциация; эмоционального образа музыкального познания; развития сознательного ритмического чувства), направленные на совершенствование музыкальной подготовленности, а также педагогические условия, положительно влияющие на совершенствование музыкальной подготовки будущих учителей хореографии (обеспечение художественнообразно восприятия музыкальных произведений, направленность мотивации на музыкальную подготовку, опора на жизненный, художественный и музыкальный опыт студентов, обеспечение интеграции музыкальных знаний). Методика реализуется в три этапа: побудительно-информационным, рефлексивно-направленным, итогово-результативным, в течение которых внедрялись мотивационные, познавательные, объяснительно-иллюстративные и специальные методы (моделирование художественно-творческих ситуаций, кейс-метод, метод мозгового штурма). ua
dc.description.abstract The research urges the problem of musical training of future teachers of choreography in the process of piano learning. The author analyzed the views of scientists of different areas of expertise on a certain problem, revealed the essence of musical training of choreographers, determined the criteria, indicators and levels of improvement of the specified quality. A staged method of improving musical training of students in the process of piano learning is theoretically substantiated and experimentally verified, which is based on the principles of intuitive ways of learning, systemacy and consistency, combination of traditions and innovation, emotional way of musical learning; development of conscious sense of rhythm and literacy aimed at improving musical preparedness), as well as pedagogical conditions that positively influence the improvement of musical training of future teachers of choreography (activation by future teachers of choreography of artistic and figurative perception of musical works, stimulation of motivation for musical training, reliance on life, artistic and musical experience of students, ensuring integration of musical knowledge). The method is implemented in three stages: inductive and information, reflexive and directed, summary and productive, during which motivational, cognitive, explanatory and illustrative, as well as special methods (modeling of artistic and creative situations, case method, method of brainstorming) were introduced. The analysis of the results of the research and experimental work demonstrated different levels of musical training in terms of the indicators of motivational and cognitive, emotional and value, as well as creative and performance criteria in students of control and experimental groups: mostly high and average levels of musical training were determined in future choreography teachers in experimental groups, and mean and low levels - in control groups. It has been experimentally proved that the methodology of improving the musical training of future choreography teachers is effective, the research methodology is correct, and the scientific results obtained are important for the theory and methodology of vocational training. For the first time, the structure of musical training of the teacher of choreography was substantiated; criteria (motivational and cognitive, emotional and value, as well as creative and performance) and levels of formation of musical training of future teachers of choreography are determined; the pedagogical conditions of improving the musical training of future choreography teachers are developed; methods of improving the musical training of future choreography teachers are developed and substantiated. The theoretical essence of the concept of “musical training of future choreography teachers” is specified, which includes a set of motives, goals and tasks of pedagogical activity, the ability to perform musical and theoretical analysis of the work performed; readiness for creative and performing activities. Educational and methodological support of musical training of future choreography teachers for higher educational institutions is improved. The provisions regarding optimization of the process of improving the musical training of future choreography teachers by creating an informational learning environment were further developed. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Видавництво Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова ua
dc.subject вчитель хореографії ua
dc.subject музична підготовка ua
dc.subject методика ua
dc.subject фортепіанне навчання ua
dc.subject учитель хореографии ua
dc.subject музыкальная подготовка ua
dc.subject методика ua
dc.subject фортепианное обучение ua
dc.subject teacher of choreography ua
dc.subject musical training ua
dc.subject methodology ua
dc.subject piano learning ua
dc.subject.classification 378.011.3-051:792.8:78(043.3) ua
dc.title Удосконалення музичної підготовки майбутнього вчителя хореографії в умовах вищої педагогічної освіти ua
dc.type Other ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу