У дослідженні актуалізується проблема музичної підготовки майбутніх
вчителів хореографії у процесі фортепіанного навчання. Автором
проаналізовано погляди науковців різних галузей знань на визначену проблему,
розкрито сутність музичної підготовки студентів-хореографів, визначено
критерії, показники та рівні удосконалення означеної якості. Теоретично
обґрунтовано і експериментально перевірено поетапну методику
удосконалення музичної підготовки студентів у процесі фортепіанного
навчання, в основу якої покладено принципи (інтуїтивного пізнання;
системності та послідовності; поєднання традицій і новаторства;
індивідуалізація та диференціація; емоційного способу музичного пізнання;
розвитку свідомого ритмічного чуття та грамотності), спрямовані на
удосконалення музичної підготовленості, а також педагогічні умови, що
позитивно впливають на удосконалення музичної підготовки майбутніх
вчителів хореографії (активізація майбутнім вчителям хореографії художньообразно сприйняття музичних творів, стимуляція мотивації до музикальної
підготовки, опора на життєвий, художній та музичний досвід студентів,
забезпечення інтеграції музичних знань). Методика реалізується за трьома
етапами: спонукально-інформаційним, рефлексивно-скерованим, підсумковорезультативним, протягом яких впроваджувалися мотиваційні, пізнавальні,
пояснювально-ілюстративні та спеціальні методи (моделювання художньотворчих ситуацій, кейс-метод, метод мозкового штурму) .
В исследовании актуализируется проблема музыкальной подготовки
будущих учителей хореографии в процессе фортепианного обучения. Автором
проанализированы взгляды ученых различных областей знания на
представленную проблему, раскрыта сущность музыкальной подготовки
студентов-хореографов, определены критерии, показатели и уровни
совершенствования указанного качества. Теоретически обосновано и
экспериментально проверено поэтапную методику совершенствования
музыкальной подготовки студентов в процессе фортепианного обучения, в
основу которой положены принципы (интуитивного способов познания;
системности и последовательности; сочетание традиций и новаторства;
индивидуализация и дифференциация; эмоционального образа музыкального
познания; развития сознательного ритмического чувства), направленные на
совершенствование музыкальной подготовленности, а также педагогические
условия, положительно влияющие на совершенствование музыкальной
подготовки будущих учителей хореографии (обеспечение художественнообразно восприятия музыкальных произведений, направленность мотивации на
музыкальную подготовку, опора на жизненный, художественный и
музыкальный опыт студентов, обеспечение интеграции музыкальных знаний).
Методика реализуется в три этапа: побудительно-информационным,
рефлексивно-направленным, итогово-результативным, в течение которых
внедрялись мотивационные, познавательные, объяснительно-иллюстративные и
специальные методы (моделирование художественно-творческих ситуаций,
кейс-метод, метод мозгового штурма).
The research urges the problem of musical training of future teachers of
choreography in the process of piano learning. The author analyzed the views of
scientists of different areas of expertise on a certain problem, revealed the essence of
musical training of choreographers, determined the criteria, indicators and levels of
improvement of the specified quality. A staged method of improving musical training
of students in the process of piano learning is theoretically substantiated and
experimentally verified, which is based on the principles of intuitive ways of
learning, systemacy and consistency, combination of traditions and innovation,
emotional way of musical learning; development of conscious sense of rhythm and
literacy aimed at improving musical preparedness), as well as pedagogical conditions that positively influence the improvement of musical training of future teachers of
choreography (activation by future teachers of choreography of artistic and figurative
perception of musical works, stimulation of motivation for musical training, reliance
on life, artistic and musical experience of students, ensuring integration of musical
knowledge). The method is implemented in three stages: inductive and information,
reflexive and directed, summary and productive, during which motivational,
cognitive, explanatory and illustrative, as well as special methods (modeling of
artistic and creative situations, case method, method of brainstorming) were
introduced.
The analysis of the results of the research and experimental work demonstrated
different levels of musical training in terms of the indicators of motivational and
cognitive, emotional and value, as well as creative and performance criteria in
students of control and experimental groups: mostly high and average levels of
musical training were determined in future choreography teachers in experimental
groups, and mean and low levels - in control groups. It has been experimentally
proved that the methodology of improving the musical training of future
choreography teachers is effective, the research methodology is correct, and the
scientific results obtained are important for the theory and methodology of vocational
training.
For the first time, the structure of musical training of the teacher of
choreography was substantiated; criteria (motivational and cognitive, emotional and
value, as well as creative and performance) and levels of formation of musical
training of future teachers of choreography are determined; the pedagogical
conditions of improving the musical training of future choreography teachers are
developed; methods of improving the musical training of future choreography
teachers are developed and substantiated. The theoretical essence of the concept of
“musical training of future choreography teachers” is specified, which includes a set
of motives, goals and tasks of pedagogical activity, the ability to perform musical and
theoretical analysis of the work performed; readiness for creative and performing
activities. Educational and methodological support of musical training of future
choreography teachers for higher educational institutions is improved. The provisions
regarding optimization of the process of improving the musical training of future
choreography teachers by creating an informational learning environment were
further developed.