Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Зміст музично-просвітницької діяльності студентів-магістрантів у мистецьких закладах вищої освіти

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Палаженко, О. П.
dc.contributor.author Фіськов, Г. М.
dc.date.accessioned 2020-03-23T06:21:55Z
dc.date.available 2020-03-23T06:21:55Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Палаженко, О. П. Зміст музично-просвітницької діяльності студентів-магістрантів у мистецьких закладах вищої освіти / О. П. Палаженко, Г. М. Фіськов // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14 : Теорія і методика мистецької освіти : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2019. - Вип. 27. - С. 57-61. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/27687
dc.description.abstract Розглядається поняття виконавсько-просвітницької підготовки студентів-магістрантів мистецьких закладів вищої освіти, яка вимагає сформованих професійних ігрових навичок і умінь, включає елементи просвітницької діяльності. Для сучасної фахової підготовки магістранта важливого значення набуває органічна єдність виконання музичних творів та вербального спілкування зі слухацькою аудиторією. Він має навчитися володіти лекторською майстерністю і живим словом. До цього додамо вміння підготувати для різної аудиторії емоційно насичену і захоплену бесіду, знайти відповідний музичний матеріал, що в цілому може зацікавити слухача. У межах вищої музичної освіти можна виділити низку важливих функцій, притаманних сучасному магістранту-просвітнику: пізнавально-евристична, творчо-відтворююча, організаторська, комунікативно-емоційна. Аналіз просвітницької діяльності дає можливість визначити зміст поняття виконавсько-просвітницькі уміння студентів-магістрантів як дидактично доцільні способи дій, котрі передбачають самостійне оволодіння музичним матеріалом на виконавському і вербальному рівнях з можливістю трансформації у музично-просвітницькій діяльності. ua
dc.description.abstract This publication discusses the notion of performing and educating undergraduate students of art institutions of higher education, which not only requires professional playing skills and abilities, but also includes elements of educational activities. Thus, for the modern professional preparation of the undergraduate student, organic unity of performance of musical works and verbal communication with the listening audience becomes essential. He or she should learn to be proficient in fluency and lively words. Add to this the ability to prepare emotionally rich and engaging conversations for different audiences, find appropriate music material that may interest the listener as a whole. Within the framework of higher music education, there are a number of important functions inherent in the modern master-educator: cognitiveheuristic, creatively-reproducing, organizational, communicative-emotional. Therefore, for the undergraduate students of art institutions of higher education it is extremely important to develop artistic and volitional qualities aimed at the ability to speak publicly to an audience with the interpretation of musical works. The specificity of the instrumental and performing training of the undergraduate students is that already at the stage of processing a piece of music, they must “see” in front of those listeners with whom they will share the material. Thus, performing and enlightening skills of undergraduate students are acquired as a result of certain actions formed as a result of repeated repetition. They are necessary for the realization of musical education and are characterized by a high degree of mastering. Such skills include: selection and necessary didactic processing of theoretical material; perfect processing of musical material in the performance activity; formed oratorical skills; developed communication skills. The analysis of educational activity gives us the opportunity to define the meaning of the concept of performing and educational skills of undergraduate students of arts ZVO as didactically expedient ways of action, which provide independent mastery of musical material at the performing and verbal levels with the possibility of its transformation into musical activity. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject просвітництво ua
dc.subject музично-просвітницька діяльність ua
dc.subject заклад вищої освіти ua
dc.subject магістрант ua
dc.subject education ua
dc.subject musical and educational activities ua
dc.subject institution higher education ua
dc.subject undergraduate ua
dc.subject.classification 378.016:78 ua
dc.title Зміст музично-просвітницької діяльності студентів-магістрантів у мистецьких закладах вищої освіти ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу