Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Перспективи перформативної художньої дидактики у метамодерністичному середовищі

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Кондрацька, Л. A.
dc.date.accessioned 2020-03-22T07:48:53Z
dc.date.available 2020-03-22T07:48:53Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Кондрацька, Л. A. Перспективи перформативної художньої дидактики у метамодерністичному середовищі / Л. А. Кондрацька // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14 : Теорія і методика мистецької освіти : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2019. - Вип. 27. - С. 10-16. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/27680
dc.description.abstract Представлено результати дослідження перспектив оновлення дидактики сучасної мистецької школи. Проаналізовано зміст (закономірності, принципи, форми, методи і критерії результативності) енантної постмодерністської теорії навчання, зосередженої на еґоцентричному індивідуалізмі, що спонукає майбутнього фахівця до рефлексії доцільності своєрідного машинного кенозису – трансгресії у «тіло» трансформера, кіборга, робота-андроїда. В якості альтернативи пропонується авторська перформативна концепція професійної підготовки, яка передбачає надситуативну активність майбутнього акціоніста під час моральнісно-смислового опосередкування принципів організації надскладних естетичних метасистем в умовах а-топічного метаксису. Миследіяльнісна методологія пропонованого дослідження реалізувала феноменологічно-герменевтичний і семіотичний підходи, методи коґерентного моделювання і експертної оцінки теорії концептуальної інтеграції, коннективної теорії метафоричної інтерпретації, концепцію нелінійної епістемології, принципів антиномічності, верифікації, комплексності, диз’юнктивного синтезу. Наукова новизна матеріалу полягає у розкритті сратегій упровадження перформативної дидактики вищої школи і технології метаної для їх реалізації у сфері метафоричної когнітивістики. ua
dc.description.abstract Relevance of the study. The modern competency-based education focused on human self-actualization as gnostic mask in a digitall world-text. However, diacritic ability, sensible discretion (prudentia) is a function of apperception of moral consciousness, and, therefore, it is considered to be the first human virtue, the main soul activity. Thus, the aim of the article is to identify and substantiate the considerable differences between post- and metamodern concepts of educational process as anthropological factors. Material & Methods. The systematic thinking methodology of the proposed research has applied semiotic, phenomenological and hermeneutic approaches, methods of coherent modeling and expert evaluation of the theory of conceptual integration, the connective theory of metaphorical interpretation, the concept of nonlinear epistemology, the principles of antinomy, verification, complexity, disjunctive synthesis. Results. The post-non-classical didactics of higher education considers studies to be a complex non-linear, open and selfdevelopmental process the determining factor of which is the interaction between “a student and an educationally professional task”. Consequently, the teachers’ functions, the meaning of leading didactic principles, forms, methods, techniques have undergone changes. Discussion.The organization of digital training, especially in a variety of forms (blogs, online encyclopedias, online discussion clubs, online games and simulators, online courses within management systems (Learning management systems, LMS), open online courses (MOOK), tablet and smartphone applications and many others) is considered to be a factor that can significantly increase the novelty effect and the corresponding motivation of cognition and amazement, content comprehension and understanding. (R. Andrews, 2011; M. Dzhanelli, 2018; E. Ivanova, 2009; A. Uman, 2010; E. Kösel, 1993). Therefore, modern educational process is a decentralized, multi-vector, heterogeneous system that merely mimics something from predictive and transformative self-organization, This approach to education affirms self-centered individualism encouraging future specialists to reflect on the expediency of machine kenosis what means transgression in the “bodies” of a transformer, cyborg, android robot so on. A promising solution to the crisis of post-modern methodology of professional education can be the performative concept of future specialists’ professional training. The ability of a modern performative player to performance act provides for the creation (organization) of an artistic phenomenon / art project as an atopic metaxis - simultaneously in reality symbol and / between in the symbol of reality. Findings. Years ago the opportunity of the epistemological contemplation of the internal essence (λόγος ένδιάθετος) was ironically rejected. Previously, the possibility of such epistemological contemplation of the subject essence of an art-symbolic tetrade (icon-index-symbol-relate) was ironically denied. Now, in the atmosphere of metamodernist oscillation, its implementation is being activated due to the introduction of metanoiа technique. Two methodological willingness to it and the event itself: involving the soul wandering in a whirling passion in an existential transformation and is the focus on the act as the only form of not only mediation of the students’ thinking process but also its reconstruction and variation. Originality. Effectiveness of the realization of this aspect is proved by the strategies created in the para-art space: metareflection, the “double frame” strategy, design provocation, soft-norm, constructive pastiche, aspects of metanoia are known to exist, namely the norm-core. In conclusion, we would like to sum up that contrary to liberal education, methodology of the realization of soteriological mission of the teacher in the society is the chance to prevent the future specialists’ from ‘existential exhaustion and sleepiness’, according to J. Fichte. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject дидактичні стратегії ua
dc.subject постмодерністська методологія художньої дидактики ua
dc.subject перформативна концепція професійної освіти ua
dc.subject принципи а-топічного метаксису ua
dc.subject технологія метаної ua
dc.subject didactic strategies ua
dc.subject metanoia technique ua
dc.subject principle of atopic metaxis ua
dc.subject postmodern methodology of art didactics ua
dc.subject performative concept of professional education ua
dc.subject.classification 378:78:[27:572 ua
dc.title Перспективи перформативної художньої дидактики у метамодерністичному середовищі ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу