Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Формування академічної культури майбутніх педагогічних працівників у закладах вищої освіти

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Шовш, Катерина Степанівна
dc.date.accessioned 2020-03-20T12:07:36Z
dc.date.available 2020-03-20T12:07:36Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Шовш, Катерина Степанівна. Формування академічної культури майбутніх педагогічних працівників у закладах вищої освіти : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 - теорія та методика професійної освіти / Шовш Катерина Степанівна ; [наук. керівник Джура Олександр Дмитрович] ; М-во освіти і науки України, Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2019. - 19 с. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/27673
dc.description.abstract У дисертації ґрунтовно розглянуто проблему формування академічної культури майбутніх педагогічних працівників у закладах вищої освіти. Вперше виявлено, теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено ефективність організаційно-педагогічних умов формування академічної культури майбутніх педагогічних працівників у закладах вищої освіти, до яких віднесено: вільне волевияв- лення свідомих рішень; свобода слова для кожного учасника ЗВО; вільний вибір свобо- ди академічного пошуку; академічне наслідування вільного сприйняття від наставника до послідовника; академічна повага до наукових шкіл; розроблено модель формування академічної культури майбутніх педагогічних працівників у закладах вищої освіти, яка складається з цільового, теоретико-змістового, науково-методичного, діагностико- оцінного та результативно-релевантного блоків. Уточнено структуру академічної культури майбутніх педагогічних працівників; критерії (репродуктивний, евристичний, креативний), показники та рівні (достатній, середній, підвищений) сформованості компетентності академічної культури майбутніх педагогічних працівників. Удосконалено методику формування академічної культури майбутніх педагогічних працівників у закладах вищої освіти. ua
dc.description.abstract The thesis dwells upon the problem of shaping academic culture among future peda- gogical workers in higher education institutions. For the first time the efficiency of organizational and pedagogical conditions for shaping culture of future pedagogical workers in higher education institutions has been emphasized, theoretically proven, and experimentally checked, namely: unfettered expres- sion of conscious decisions; freedom of speech for all stakeholders of an educational insti- tution; free choice of the freedom of academic search; academic inheritance of free adop- tion from the advisor to the follower; academic respect to scientific schools; a model for shaping academic culture of future pedagogical workers in higher education institutions, which comprises target, theoretical and intensional, scientific and methodological, diag- nostic and assessment and result and relevance blocks, has been developed. The structure of academic culture of future pedagogical workers, criteria (reproduc- tive, heuristic, creative), indices and levels (sufficient, average, high) of competence of academic culture of future pedagogical workers have been specified. The technique of forming academic culture of future pedagogical workers in higher education institutions, being a complex of planning and organizational, organizational and pedagogical, methodological, socio-economic, material and financial, information and technological, and administrative means, conditions and procedures for ensuring the effi- ciency of continuity, inheritance, and systematic continuity of the educational process (in the components of structural organization, functionality, content, and practical activity) of student-centered training of pedagogical workers, which implies obtaining and developing modern scientific knowledge, professional and practical skills and competencies, gaining experience of professionally-oriented and special professional activities in accordance with social demands (current and long-acting) from professional environments of peda- gogical workers has been improved. The provisions on the architectonics of culture and its socio-cognitive functional pur- pose, the regularities of the mass nature of the cultural and social mission of pedagogical workers, which determine the poliprofile semantics of the components of the potential of academic culture, scientific and cognitive traditions of inheritance and experience of teaching and practical honesty have been further developed. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject формування академічної культури ua
dc.subject майбутні педагогічні працівники ua
dc.subject заклади вищої освіти ua
dc.subject shaping academic culture ua
dc.subject future pedagogical workers ua
dc.subject higher educationinstitutions ua
dc.subject.classification 378.011.3-057.175:008(043.3) ua
dc.title Формування академічної культури майбутніх педагогічних працівників у закладах вищої освіти ua
dc.type Other ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу