У дисертації ґрунтовно розглянуто проблему формування академічної культури
майбутніх педагогічних працівників у закладах вищої освіти.
Вперше виявлено, теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено ефективність організаційно-педагогічних умов формування академічної культури майбутніх
педагогічних працівників у закладах вищої освіти, до яких віднесено: вільне волевияв-
лення свідомих рішень; свобода слова для кожного учасника ЗВО; вільний вибір свобо-
ди академічного пошуку; академічне наслідування вільного сприйняття від наставника
до послідовника; академічна повага до наукових шкіл; розроблено модель формування
академічної культури майбутніх педагогічних працівників у закладах вищої освіти,
яка складається з цільового, теоретико-змістового, науково-методичного, діагностико-
оцінного та результативно-релевантного блоків.
Уточнено структуру академічної культури майбутніх педагогічних працівників;
критерії (репродуктивний, евристичний, креативний), показники та рівні (достатній, середній, підвищений) сформованості компетентності академічної культури майбутніх
педагогічних працівників.
Удосконалено методику формування академічної культури майбутніх педагогічних працівників у закладах вищої освіти.
The thesis dwells upon the problem of shaping academic culture among future peda-
gogical workers in higher education institutions.
For the first time the efficiency of organizational and pedagogical conditions for
shaping culture of future pedagogical workers in higher education institutions has been
emphasized, theoretically proven, and experimentally checked, namely: unfettered expres-
sion of conscious decisions; freedom of speech for all stakeholders of an educational insti-
tution; free choice of the freedom of academic search; academic inheritance of free adop-
tion from the advisor to the follower; academic respect to scientific schools; a model for
shaping academic culture of future pedagogical workers in higher education institutions,
which comprises target, theoretical and intensional, scientific and methodological, diag-
nostic and assessment and result and relevance blocks, has been developed.
The structure of academic culture of future pedagogical workers, criteria (reproduc-
tive, heuristic, creative), indices and levels (sufficient, average, high) of competence of
academic culture of future pedagogical workers have been specified.
The technique of forming academic culture of future pedagogical workers in higher
education institutions, being a complex of planning and organizational, organizational and
pedagogical, methodological, socio-economic, material and financial, information and
technological, and administrative means, conditions and procedures for ensuring the effi-
ciency of continuity, inheritance, and systematic continuity of the educational process (in
the components of structural organization, functionality, content, and practical activity) of
student-centered training of pedagogical workers, which implies obtaining and developing
modern scientific knowledge, professional and practical skills and competencies, gaining
experience of professionally-oriented and special professional activities in accordance
with social demands (current and long-acting) from professional environments of peda-
gogical workers has been improved.
The provisions on the architectonics of culture and its socio-cognitive functional pur-
pose, the regularities of the mass nature of the cultural and social mission of pedagogical
workers, which determine the poliprofile semantics of the components of the potential of
academic culture, scientific and cognitive traditions of inheritance and experience of
teaching and practical honesty have been further developed.