Уперше науково обґрунтовано теоретичні й методичні засади формування науково-
методичної компетентності викладачів у системі післядипломної педагогічної освіти.
Розроблено та експериментально перевірено систему формування науково-методичної
компетентності викладачів у післядипломній педагогічній освіті, що увібрала
концепцію, організаційно-цільову, поетапно-організаційно-формувальну, методично-
організаційну, науково-пізнавальну розвивальну, результативну підсистеми та
експертного оцінювання релевантності системи, які репрезентовані у вигляді моделі,
навчально-методичне забезпечення та педагогічні умови, структуру, критерії, показники
за параметрами та рівні сформованості науково-методичної компетентності викладачів у
післядипломній педагогічній освіті. Представлено авторське трактування понять «формування науково-методичної компетентності викладачів у післядипломній
педагогічній освіті» та «синергетика науково-методичної компетентності викладачів».
Визначено структуру науково-методичної компетентності викладачів у
післядипломній педагогічній освіті, що містить когнітивний (фундаментально-
філософський, загальнонауковий, конкретно-науковий, методологічно-науково-
пізнавальний творчий, системно-управлінський, оцінно-експертний рівні) і
технологічно-операційний компоненти й утворюється системою функціонально-
філософської, загальнонаукової, конкретно-наукової, пізнавально-креативної
футуристичної, науково-технічної, проектно-конструкторської, прогностично-
моделюючої, моніторингово-аудиторської, системно-управлінської, експертно-оцінної
колективної та індивідуальної науково-методичної компетентності.
Установлено системоутворюючу роль наукових шкіл у створенні й реалізації
освітніх і дослідницьких програм підготовки, професійного розвитку та формування
науково-методичної компетентності викладачів.
Досліджено особливості та вдосконалено зміст, форми і методи формування
науково-методичної компетентності за класифікаційними ознаками професіограм
викладачів у післядипломній педагогічній освіті.
Розроблено діагностичний інструментарій для оцінювання рівнів сформованості
науково-методичної компетентності викладачів у післядипломній педагогічній освіті.
Доведено ефективність системи формування науково-методичної компетентності
викладачів у післядипломній педагогічній освіті.
Due to modernization of educational and scientific systems at the global, regional and
national levels to provide professional training of highly professional staff in higher educational
establishments, priority is given to professionally competent teachers, researchers, innovators,
capable of implementing modern methodological approaches to scientific knowledge and
student-centered education throughout life with prolonged employment. The purpose of the
research is to develop and experimentally test the system of postgraduate pedagogical education
in the process of training future teachers with scientific and methodological competence to
provide synchronous modernization of educational and scientific space on the fundamental-
philosophical, special-scientific, theoretical and methodological and practical-organizational
concepts. In the dissertation it is for the first time developed, theoretically substantiated and
experimentally tested structural-logical model of the system of formation of future teachers’
synergetic scientific and methodological competence in the system of postgraduate pedagogical
education, implemented in organizational-purposeful, scientific and educational evolutive,
resultant subsystems with the use of propaedeutic, elective, ergonomic criteria on pre-
intermediate, intermediate and advance levels and its verification with experts’ evaluation
have been made. A model of the system of postgraduate training of ZVO teachers with
synergetic scientific and methodological competence of providing their professional
development in the field of pedagogical education for the fulfillment of the social demand for formation, teachers’ professional development and experts’ evaluation of its relevance is
developed. Conceptual and categorical apparatus of the basic concepts of the research is defined
and characterized, author's interpretation of the concepts «postgraduate pedagogical
education», «teachers’ professional development», «teachers’ professional pedagogical
competence», «integral competence of pedagogical and academic staff for the system of
postgraduate pedagogical education», «synergistic scientific and methodological teachers’
competence» is presented. Structural and logical analysis of normative legal and technical
regulation of postgraduate pedagogical education in Ukraine and the world, comparative
theoretical and methodological analysis of world and domestic experience of development and
improvement of teachers’ professional competence in the system of postgraduate education was
made. Modern models of professiograms of teachers, academic staff (tutors, coaches,
facilitators, advisers, trainers, mentors) were researched with the help of structural and logical
analyses and systematization to characterize peculiarities of teachers’ of new formation
professional training, professional competencies, peculiarities, functions, principles and
technologies of their training with scientific and methodological competences of synergy of
formation and development were conceptualized. Systematically important role of scientific
schools of formation of educational and research programs of teachers’ training and
professional development, their professionalism in the conditions of transformation of the
system of postgraduate pedagogical education in Ukraine to provide sustainable development
of the state and society is specified. The structure (general philosophical, general scientific,
specifically scientific components), criteria (axiological, cognitive-reflexive, creative-
connective), indicators (abilities, capacities, knowledge, skills, competences) were defined and
level (pre-intermediate, intermediate, creative) of scientific and methodological competence of
teachers in the system of postgraduate pedagogical education were characterized. Scientific and
methodological competence as a unity of its components: methodological and scientific-
research is detailed. An analysis of the methodological component of scientific and
methodological competence in the context of components: cognitive, personal-reflexive,
activity oriented, information-technological, self-educational; scientific research component
through motivational-axiological, cognitive-theoretical, system-procedural-functional,
information-metric, personalized-communicative, personality-creative, synergetic-acmeological
components are analyzed. Methodological frameworks are proved and the concept of formation
of teachers’ synergetic scientific and methodological competence in the system of postgraduate
pedagogical education is developed, its main tasks are defined. With the help of differential
methods of realization of the concept depending on the specificity of the types of education, it
is established that: in formal education postgraduate education and job training, in non-formal –
short-term educational, scientific and job training programs, in informal – self-organized and
personalized gaining the competencies in course and interdisciplinary training from informal
providers of education within formation of social culture, knowledge and creating and
providing conditions for continuous education throughout life. The scientific guidelines on
architectonics of educational and scientific activity of a higher educational institution for
specialists and professionals (masters, postgraduate students, PhD students) regarding
formation of synergetic scientific and methodological competence were further developed.