У дисертаційному дослідженні вперше доводиться тринітарність і
діалогічність місійної парадигми Леслі Ньюбігіна. Відомо, що Ньюбігін
відіграв важливу роль у формуванні тринітарної парадигми місії. За
Ньюбігіним, саме Трійця є джерелом і суб’єктом місії. Церква є
інструментом Божої місії у світі. Цей аспект тринітарної місіології Леслі
Ньюбігіна досліджувався західними науковцями. Наше дисертаційне
дослідження вперше доводить важливий аспект тринітарного богослов’я
Ньюбігіна, а саме діалогічність. Догмат Трійці у Ньюбігіна формує
тринітарне і діалогічне розуміння місії. Ньюбігін осмислює Трійцю в
діалогічних і реляційних категоріях. Трійця є вічним діалогом і відносинами
любові Отця, Сина і Духа. Саме у цих діалогічних відносинах і починається
місія і саме через діалогічність вона звершується. Таким чином, місія не
просто починається Богом, а місії починається в Богові – у вічному діалозі і
досконалих відносинах любові Отця, Сина і Святого Духа. Місія Божа
починається у внутрішній діалогічній природі Трійці.
Також було вперше доведено, що тринітарне і діалогічне розуміння
Божої місії у Ньюбігіна фундаментально впливає на розуміння Церкви та її
місії. Церква є результатом, символом й інструментом Божої місії у світі.
Тому місія є не функцією, а сутністю Церкви. Церква є місіональною
спільнотою Божої місії у світі. Таким чином, місія Церкви у світі є
тринітарна і діалогічна.
Доведено що тринітарна і діалогічна парадигма місії докорінно змінює
розуміння ролі Церкви у світі. Церва має потребу у світі, оскільки тільки у
світі вона може звершувати свою місію. Так само як в особі Сина і Духа,
Отець є Отцем, так само як у особі Отця і Духа Син є Сином, так само як у
особі Отця і Сина Дух є Духом, Церква у присутності світу є Церквою. Тому
автентична місія Церкви у світі є діалогічної місією. В обличчі світу бачить
себе і Бога, якому належить світ. Перебуваючи у діалозі з світом Церква
являє світу не себе, а Царство Боже і показує не на себе, а на Трійцю. Місія
Церкви у світі, таким чином, є тринітарною і діалогічною. ЇЇ діалогічна місія
ґрунтується на діалогічній природі Трійці.
Розкрито, що тринітарна діалогічна місія Церкви розкриває можливості
для цілісної і публічної її місії у постмодерністичному,
поліконфесіональному та полірелігійному контексті. Діалогічне і реляційне
розуміння Трійці, діалогічне розуміння природи Церкви та її місії вказують
на ключову роль спільноти Євангелія. Місія у зазначених контекстах звершується через Церкву як втілену герменевтику Євангелія. Вона в першу
чергу полягає не у технології чи апологетиці, а в автентичному свідоцтві і
солідарній присутності Церкви посеред світу
Також було виявлено, що сучасна українська євангельська місіологія
динамічно розвивається, переходячи від церквоцентричної до тринітарної,
від проповідницької до цілісної концепції місії. Встановлено, що тринітарна
діалогічна концепція місії Ньюбігіна є актуальною для подальшого розвитку
української євангельської місіології. Особливо це стосується тринітарного
розуміння місії, місійної еклезіології, діалогічності місії в сучасному
постмодерністичному, поліконфесійному та полірелігійному контексті.
В диссертационном исследовании впервые доказывается
тринитарность и диалогичность миссионерской парадигмы Лесли
Ньюбигина. Известно, что Ньюбигин сыграл важную роль в формировании
тринитарной парадигмы миссии. Согласно Ньюбигину, именно Троица
является источником и субъектом миссии. Церковь является инструментом
Божьей миссии в мире. Этот аспект тринитарной миссиологии Лесли
Ньюбигина исследовался западными учеными. Наше диссертационное
исследование впервые доказывает важный аспект тринитарного богословия
Ньюбигина, а именно диалогичность миссии. Догмат Троицы у Ньюбигина
формирует тринитарное и диалогическое понимание миссии. Ньюбигин
осмысливает Троицу в диалогических и реляционных категориях. Троица
есть вечный диалог и отношения любви Отца, Сына и Святого Духа. Именно
в этих диалогических отношениях и начинается миссия, и именно благодаря
диалогичности она осуществляется. Таким образом, миссия не просто
начинается Богом, а миссии начинается в Боге – в вечном диалоге и
совершенных отношениях любви Отца, Сына и Святого Духа. Миссия Божья
начинается во внутренней диалогической природе Троицы.
Также впервые доказано, что тринитарное и диалогическое понимание
Божьей миссии Ньюбигина фундаментально влияет на понимание Церкви и
ее миссии. Церковь является результатом, символом и инструментом Божьей
миссии в мире. Поэтому миссия является не функцией, а сущностью Церкви.
Церковь является миссиональной общиной Божьей миссии в мире. Таким
образом, миссия Церкви в мире тринитарная и диалогическая. Ее
диалогичная миссия обосновывается диалогической природой Троицы. Раскрыто, что тринитарная диалогическая миссия Церкви раскрывает
возможности для целостной и публичной миссии Церкви в
постмодернистском, поликонфессиональном и полирелигиозном контекстах.
Диалогическое и реляционное понимание Троицы, диалогическое понимание
природы Церкви и ее миссии указывают на ключевую роль общины
Евангелия. Миссия в указанных контекстах совершается через Церковь как
воплощенную герменевтику Евангелия. Она в первую очередь заключается
не в технологии или апологетике, а в аутентичном свидетельстве и
солидарном присутствии Церкви посреди мира. Также было раскрыто, что
современная украинская евангельская миссиология динамично развивается,
переходя от церквоцентричной к тринитарной, от проповеднической к
целостной концепции миссии. Установлено, что тринитарная диалогическая
концепция миссии Ньюбигина актуальна для дальнейшего развития
украинской евангельской миссиологии. Особенно это касается тринитарного
понимания миссии, миссионерской экклесиологии, диалогичности миссии в
современном постмодернистическом, поликонфессиональном и
полирелигиозном контексте.
The study examines the trinitarian and dialogical paradigm of mission as
exhibited in the writing of Lesslie Newbigin. Newbigin played an important role in
the formation of the trinitarian paradigm of the mission. According to Newbigin,
the Trinity is the source and primary agent of the mission. The church is always the
first fruit and instrument of God’s mission in the world. This aspect of the
trinitarian missiology of Lesslie Newbigin was studied the researches. This study
argues that the Newbigin`s trinitarian paradigm of mission is dialogical. The
doctrine of Trinity forms the trinitarian and dialogical understanding of mission in
the Newbigin`s theology of mission. He understands Trinity in dialogical and
relational categories. Trinity is an eternal dialog and relations of love between
Father, Son and the Holy Spirit. The mission starts in these dialogical relationships
and in dialogism it is completed. So, the mission is not just started by God – it is
started in God, in the eternal dialog and perfect relationships of love between the
Father, the Son and the Holy Spirit. God’s mission is started in the internal
dialogical nature of the Trinity.
This study also argues that the trinitarian and dialogical understanding of
God’s mission according to Newbigin has a fundamental influence on the
understanding of the church and its mission. Church is the fruit, symbol and
instrument of God’s mission in the world. Thus, mission is not just the function, but the essence of the church. The church is a missional community of the God’s
mission to the world. Church participates in God`s mission following Jesus`s
model in the power of Holy Spirit. It`s mission in the world is also trinitarian and
dialogical.
According to this research the trinitarian and dialogical paradigm of mission
completely reshape an understanding of the role of the church in the world. The
church needs the world. The church can be a missional community only in the
world. In the Trinity the Father is the Father only through of the Son and the Holy
Spirit, the Son is the Son only through the Father and the Holy Spirit, and the
Holly Spirit is the Holly Spirit through the Father and the Son. In the same way the
church is the church in the world. Thus, the authentic mission of the church is a
dialogical mission. Only in the face of the world the church can see its own face
and the face of God, to Whom the world belongs. Through dialogical mission in
the world the church presents the Kingdom of God, but not herself and points
beyond herself to the Trinity. The mission of the church in the world is trinitarian
and dialogical. The dialogical nature of the church`s mission is grounded in the
dialogical nature of the Trinity.
This study explores the potential of trinitarian and dialogical mission for the
integral and public mission of the church in the post-modern, multi-denominational
and multi-religious contexts. Dialogical and relational understanding of the
Trinity, dialogical understanding of the church and its mission reviles the key role
of the community of faith. In these contexts, mission is done through the church as
embodied hermeneutics of the Gospel. This mission is not the preaching technics
or apologetics, but rather an authentic testimony and solidary presence of the
church in the world.
The Newbigin`s trinitarian and dialogical paradigm of mission has a
potential to contribute to the further of the Ukrainian Evangelical Missiology. This
study demonstrated that the Ukrainian Evangelical Missiology is developing and
shifting from the church-centric to trinitarian and from preaching-only to holistic
concept. The Newbigin`s trinitarian and dialogical is relevant for further
development of trinitarian paradigm of the mission, missional ecclesiology,
dialogical mission of the church in the post-modern, multi-confessional and multi-
religious context.