Дисертація містить дослідження теоретико-методологічних, психолого-
педагогічних і науково-методичних основ психолого-педагогічної підготовки
майбутніх педагогів професійного навчання у закладах вищої освіти.
Розроблено і обґрунтовано модель системи психолого-педагогічної підготовки
майбутніх педагогів професійного навчання, яка спроектована як
взаємозалежний та взаємообумовлений комплекс підсистем: аксіологічно-
цільової, змістовно-функціональної, професійно-формувальної, інформаційно-
методичної, процесуально-моніторингової, релевантної, що пов’язані між
собою зовнішніми та внутрішніми зв’язками організаційно-педагогічних умов.
Розроблено і впроваджено інформаційне студентоцентроване портативне
середовище психолого-педагогічної підготовки майбутніх педагогів
професійного навчання. Сформульовано авторське тлумачення понять
«психолого-педагогічна підготовка майбутніх педагогів професійного
навчання», «спеціальна психолого-педагогічна фахова компетентність» і
«професійні кроси за адміністративно-територіальним призначенням».
Запропоновано оновлення змісту і структури психолого-педагогічної
підготовки майбутніх педагогів професійного навчання. Обґрунтовано та
розроблено авторську концепцію психолого-педагогічної підготовки майбутніх
педагогів професійного навчання. Уточнено змістове наповнення понять
«майбутні педагоги професійного научання» та «психолого-педагогічна
компетентність»; градуювання психолого-педагогічної підготовки майбутніх
педагогів професійного навчання у закладах вищої освіти.
Подальшого розвитку набули наукові положення педагогічних досліджень у
сфері психолого-педагогічної професійної підготовки майбутніх педагогів професійного навчання. Педагогічний експеримент підтвердив ефективність
запропонованої системи психолого-педагогічної підготовки майбутніх
педагогів професійного навчання.
This dissertation contains a research on theoretical and methodological,
psychological and pedagogical, scientific and methodological foundations for the
psychological and pedagogical training of future vocational teachers at institutions of
higher education. It develops and substantiates a model of the system for
psychological and pedagogical training of future vocational teachers designed as a
complex of interdependent and mutually determined subsystems: axiological and
target-oriented, content-based and functional, vocational-shaping, informational and
methodological, processual-monitoring, and relevant which are bound together with
internal and external ties. An informational student-oriented portable environment
has been developed and introduced, which has been implemented in the
informational-methodological subsystem within the model of the system for
psychological and pedagogical training of future vocational teachers.
Author’s interpretations for the terms «psychological and pedagogical training
of future vocational teachers», «special psychological-pedagogical professional
competency» and «vocational crosses by administrative-territorial assignment» have
been formulated. The contents and structure of psychological and pedagogical
training of future vocational teachers are suggested in a combination of invariant,
variative, vocational and resulting components. The author’s concept of
psychological and pedagogical training of future vocational teachers is substantiated
and developed, while positioned as a system for polyfunctional target-specific
training for future educators. Vocational crosses by administrative-territorial
assignment for specialty 015 «Vocational education (by specialization)» have been
developed and analyzed with involvement of visual mapping.
The subject matter of such terms as “future vocational teachers” and
“psychological-pedagogical competency” has been clarified; grading of
psychological and pedagogical training of future vocational teachers has been
performed at institutions of higher education. Diagnostic means for monitoring of the
educational process have been improved, for various stages: the analytical-
motivational stage (reflexive questionnaire-motivator); the functional and
ascertaining stage (evaluative screening for the level of psychological and
pedagogical training of future vocational teachers); the shaping stage (dynamics in
the levels of special psychological and pedagogical competency acquired by future teachers); the controlling stage (informed judgment of employers on the
psychological and pedagogical preparedness of future vocational teachers). Scientific
provisions of pedagogical research in the field of psychological and pedagogical
training of future teachers and teaching special vocation-oriented and vocational
subjects have been developed further: improvement, development and scientific-
methodological support for the project construct of informational student-oriented
portable environment for psychological and pedagogical training of future vocational
teachers; the conceptual and categorial framework of pedagogical research;
methodological, content-based, organizational-pedagogical, methodological-
organizational, and practical foundations for improving the system for psychological
and pedagogical training of future vocational teachers.
A pedagogical experiment has proved effectiveness of the suggested system
for psychological and pedagogical training of future vocational teachers.