DSpace at library NPU Dragomanova » Автореферати та дисертації » Автореферати »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/27611
Title: Теоретичні і методичні засади психолого-педагогічної підготовки майбутніх педагогів професійного навчання
Authors: Титова, Наталія Михайлівна
Keywords: психолого-педагогічна підготовка
майбутні педагоги професійного навчання
транспарентність
партисипатія
диверсифікація
заклади вищої освіти
psychological and pedagogical training
future vocational teachers
transparency
participation
diversification
institutions of higher education
Issue Date: 2019
Publisher: Видавництво НПУ ім. М. П. Драгоманова
Citation: Титова, Наталія Михайлівна. Теоретичні і методичні засади психолого-педагогічної підготовки майбутніх педагогів професійного навчання : автореф. дис. ... докт. пед. наук : 13.00.04 - теорія та методика професійної освіти / Титова Наталія Михайлівна ; [наук. консультант Корець Микола Савич] ; М-во освіти і науки України, Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2019. - 42 с.
Abstract: Дисертація містить дослідження теоретико-методологічних, психолого- педагогічних і науково-методичних основ психолого-педагогічної підготовки майбутніх педагогів професійного навчання у закладах вищої освіти. Розроблено і обґрунтовано модель системи психолого-педагогічної підготовки майбутніх педагогів професійного навчання, яка спроектована як взаємозалежний та взаємообумовлений комплекс підсистем: аксіологічно- цільової, змістовно-функціональної, професійно-формувальної, інформаційно- методичної, процесуально-моніторингової, релевантної, що пов’язані між собою зовнішніми та внутрішніми зв’язками організаційно-педагогічних умов. Розроблено і впроваджено інформаційне студентоцентроване портативне середовище психолого-педагогічної підготовки майбутніх педагогів професійного навчання. Сформульовано авторське тлумачення понять «психолого-педагогічна підготовка майбутніх педагогів професійного навчання», «спеціальна психолого-педагогічна фахова компетентність» і «професійні кроси за адміністративно-територіальним призначенням». Запропоновано оновлення змісту і структури психолого-педагогічної підготовки майбутніх педагогів професійного навчання. Обґрунтовано та розроблено авторську концепцію психолого-педагогічної підготовки майбутніх педагогів професійного навчання. Уточнено змістове наповнення понять «майбутні педагоги професійного научання» та «психолого-педагогічна компетентність»; градуювання психолого-педагогічної підготовки майбутніх педагогів професійного навчання у закладах вищої освіти. Подальшого розвитку набули наукові положення педагогічних досліджень у сфері психолого-педагогічної професійної підготовки майбутніх педагогів професійного навчання. Педагогічний експеримент підтвердив ефективність запропонованої системи психолого-педагогічної підготовки майбутніх педагогів професійного навчання.
This dissertation contains a research on theoretical and methodological, psychological and pedagogical, scientific and methodological foundations for the psychological and pedagogical training of future vocational teachers at institutions of higher education. It develops and substantiates a model of the system for psychological and pedagogical training of future vocational teachers designed as a complex of interdependent and mutually determined subsystems: axiological and target-oriented, content-based and functional, vocational-shaping, informational and methodological, processual-monitoring, and relevant which are bound together with internal and external ties. An informational student-oriented portable environment has been developed and introduced, which has been implemented in the informational-methodological subsystem within the model of the system for psychological and pedagogical training of future vocational teachers. Author’s interpretations for the terms «psychological and pedagogical training of future vocational teachers», «special psychological-pedagogical professional competency» and «vocational crosses by administrative-territorial assignment» have been formulated. The contents and structure of psychological and pedagogical training of future vocational teachers are suggested in a combination of invariant, variative, vocational and resulting components. The author’s concept of psychological and pedagogical training of future vocational teachers is substantiated and developed, while positioned as a system for polyfunctional target-specific training for future educators. Vocational crosses by administrative-territorial assignment for specialty 015 «Vocational education (by specialization)» have been developed and analyzed with involvement of visual mapping. The subject matter of such terms as “future vocational teachers” and “psychological-pedagogical competency” has been clarified; grading of psychological and pedagogical training of future vocational teachers has been performed at institutions of higher education. Diagnostic means for monitoring of the educational process have been improved, for various stages: the analytical- motivational stage (reflexive questionnaire-motivator); the functional and ascertaining stage (evaluative screening for the level of psychological and pedagogical training of future vocational teachers); the shaping stage (dynamics in the levels of special psychological and pedagogical competency acquired by future teachers); the controlling stage (informed judgment of employers on the psychological and pedagogical preparedness of future vocational teachers). Scientific provisions of pedagogical research in the field of psychological and pedagogical training of future teachers and teaching special vocation-oriented and vocational subjects have been developed further: improvement, development and scientific- methodological support for the project construct of informational student-oriented portable environment for psychological and pedagogical training of future vocational teachers; the conceptual and categorial framework of pedagogical research; methodological, content-based, organizational-pedagogical, methodological- organizational, and practical foundations for improving the system for psychological and pedagogical training of future vocational teachers. A pedagogical experiment has proved effectiveness of the suggested system for psychological and pedagogical training of future vocational teachers.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/27611
Appears in Collections:Автореферати

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
100355264.pdf1.23 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.