The article raises the issue of international academic mobility as one of the areas of implementation of the Bologna process and emphases the impact of this process on increasing of motivation of technical students to improve their communicative
competence level. Academic mobility is considered by authors as intrinsic motivation for students to become full participants of the European Education area, to receive high-quality education and thus meet their educational needs, be ready to the rapid
adaptation to the constantly changing conditions of the economic development in the period of globalization of society The aim of the survey conducted by authors in this study is to identify the links between the level of respondent’s foreign language proficiency level as a tool of communication and their aptitude to join the program of international academic mobility followed by commenting of the results obtained in this paper.
У статті відображено питання міжнародної академічної мобільності як одного з напрямів реалізації Болонського процесу та вплив цього процесу на підвищення мотивації студентів немовних вузів для підвищення рівня комунікативної компетенції. Академічна мобільність розглядається авторами як стимул внутрішньої мотивації для студентів до залучення до світового освітнього простору, отримання якісної освіти та задоволення їхніх освітніх потреб, готовності до швидкої адаптації до постійно змінюваних умов розвитку економіки в період глобалізації суспільства. Автори статті дають оцінку результатів опитування серед студентів, яке дало змогу виявити зв’язки між рівнем володіння респондентами іноземною мовою як засобом комунікації та їх можливістю брати участь у програмах міжнародної
академічної мобільності з метою поліпшення своїх знань мови для особистого й професійного спілкування.