Проблемам формування індивідуальності, реалізації нахилів і внутрішніх резервів кожної людини, а також естетичному, цілісному, лідерському розвитку надається все більшого значення в сучасних наукових розробках. Роблячи високі
ставки на естетично-емоційний розвиток особистості в сучасній вищій освіті, ми звернулися до розгляду трансформації
інтелектуального центру, де і відбувається формування фахівців, інтелектуалів, еліти, а саме – університету.
В Україні є чимало освітніх проблем, пов’язаних із перспективами розбудови університету світового рівня. Проте
сучасний науковий потенціал провідних фахівців на шляху процесу реформування університетської освіти докладає
багато зусиль щоб привести вищу школу у відповідність з сучасними світовими стандартами, шукаючи відповіді на
актуальні запитання, реалізовуючи стратегічні завдання, долаючи перепони до оптимальних шляхів розвитку як вищої
освіти, так і культурно-освітнього рівня суспільства в цілому.
Зі свого боку, ми піднімаємо питання гармонізації культурно-освітнього простору, місця естетичного виховання
у вищій школі, зазначаючи його вкрай необхідну потребу, оскільки під час формування професіонала будь-якої галузі
основою залишаються питання моральності і духовності, наповнення красою внутрішнього та зовнішнього світу,
людяність тощо, адже, як зазначав проф. В. Скотний, насамперед «головне – бути Людиною».
У статті висвітлюються питання сутності, концепції, моделі, ідеї університету, від яких залежить теперішнє
та майбутнє. Звертається увага на особливості американського та європейського університетів, конкуренція яких на
початку ХХ ст. привела до започаткування Лісабонського та Болонського процесів. Аналізуються трансформаційні
процеси в сучасній вищій освіті, шляхи подолання кризи, важливості консолідації інтелектуальної еліти тощо (як
приклад – заснування спільного проєкту представників українського бізнесу, політики та громадського сектору – незалежного аналітичного центру Український інститут майбутнього (UIF)).
Problems in the formation of individuality, the implementation of the inclinations and internal reserves of each person, as
well as aesthetic, integral, leadership development is given increasing importance in modern scientific developments. We make
high rates on the aesthetic-emotional development of the individual in modern higher education; we are turning to the transformation
of the intellectual center, where the formation of specialists, intellectuals, elites, namely, the university, takes place.
There are many educational problems in Ukraine related to the prospects of building a world-class university. However, the
current scientific potential of leading specialists in the process of reforming university education is making a great effort to bring
higher education in line with current world standards, seeking answers to topical questions, realizing strategic objectives, overcoming
obstacles to the optimal ways of developing both higher education and cultural -the educational level of society as a whole.
For our part, we raise the question of harmonizing the cultural and educational space, the place of aesthetic education in
high school, pointing out its extremely necessary need, since, in the formation of a professional in any field, the issues of morality
and spirituality, the filling of the beauty of the inner and outer world, humanity are important, as Prof. Skotny noted, first of
all «the main thing is to be a Human».
The article covers issues of the essence, concept, model, idea of the university, on which the present and future depend.
Attention is drawn to the peculiarities of American and European universities, whose competition in the early twentieth century
led to the launch of the Lisbon and Bologna processes. The transformational processes in modern higher education, ways to
overcome the crisis, the importance of consolidating the intellectual elite, etc. are analyzed (for example, the creation of a joint
project of representatives of Ukrainian business, politics and the public sector, an independent analytical center of the Ukrainian
Institute for the Future (UIF)).