Події та зміни, які відбуваються у сучасному світі ставлять під загрозу існування традиційної моделі громадянства
та визначають необхідність формування нового типу громадянина. В Україні реформування освіти пов’язано з вихованням особистості, відповідальної за власний свідомий вибір. Розвиток цього напряму сучасної педагогічної науки обумовлено
демократизацією суспільного життя, поважним відношенням до особистості, захистом гідності й прав кожної людини.
У статті здійснено аналіз сучасних наукових підходів з проблеми формування рис громадянськості у старшокласників. Визначено, що поняття «громадянськість» є предметом досліджень в рамках різних наук (філософії, політології,
психології, педагогіки, правознавства, соціології). Встановлено, що погляди науковців щодо формування громадянськості
різняться і оформлюються у термінах: властивості, якості, риси та цінності. Доведено, що громадянськість є важливим предметом дослідження у педагогіці, тому що є потреба виховання гідного громадянина держави та патріота.
Автором громадянськість розглядається як інтегративна системна властивість особистості, що характеризу-
ється сформованими суспільно значущими громадянськими якостями суб’єкта у формі сукупності відповідних особистісних рис, набутих ним в процесі інтеріоризації шляхом зовнішніх стосунків впродовж життєдіяльності, само-
актуалізації та самореалізації у внутрішню ціннісно-нормативну поведінку.
Особистість у контексті досліджуваної проблеми розглядається через підготовку до життя у правовій, соціальній державі з розвиненим громадянським суспільством.
На підставі аналізу наукових досліджень обґрунтовано, що юнацький вік, який перепадає на час навчання у старшій школі, є сприятливим для формування рис громадянськості, оскільки є періодом інтенсивного формування особистості, трансформації мотивації, ціннісних орієнтацій та формування громадянської позиції.
Events and changes that occur in the modern world threaten the existence of the traditional model of citizenship and determine
the need to form a new type of citizen. In Ukraine, education reform is associated with the education of the individual
responsible for his conscious choice. The development of this direction of modern pedagogical science is due to the democratization
of public life, respect for the individual, protection of the dignity and rights of every person.
The article analyzes the modern scientific approaches to the problem of civic education among high school students. It is
established that the concept of «citizenship» is the subject of research of various sciences (philosophy, political science, psychology,
pedagogy, jurisprudence, sociology). The opinions of scientists on the problem of the formation of citizenship are different
and expressed through the concepts: properties, qualities, features and values.
It is proved that citizenship is an important subject of study in pedagogy, because there is a need to educate a worthy citizen
of the state and a patriot.
In the article, the author considers citizenship as an integrative system property of a person, which is characterized by
formed socially significant civic qualities of a subject in the form of an aggregate of personality traits that are acquired through
interiorization and manifest themselves in value-normative behavior.
Personality in the context of the studied problem is considered through preparation for life in a legal, social state with a
developed civil society.
On the basis of the analysis of scientific research is reasonable, period of study of young men in high school is favorable for
the formation of citizenship, because a personality is formed, the motivation of behavior and values changes, and citizenship is
manifested.