На основі аналізу педагогічних праць В. О. Сухомлинського розкрито його ідеї стосовно ролі вчителя у вихованні патрі-
отичних почуттів учнів. У роботі зазначається, що формування любові та поваги до рідної землі – це важливий вектор
навчально-виховного процесу, який дає можливість учням усебічно розвиватися та реалізовувати себе в дорослому житті.
Аргументовано, що виховання патріотичних почуттів має бути серцевиною освітнього процесу, де ключовою
фігурою є вчитель, якому необхідно стати прикладом свідомого громадянина, який займає активну життєву позицію,
знає історію свого народу,досконало володіє українською мовою задля формування у школярів високої патріотичної
свідомості, почуття відповідальності за майбутнє країни, вірності й любові до Батьківщини, готовності служити
їй, стати на її захист. Міркування видатного українського педагога, який працював в умовах радянської ідеологеми,
не втратили своєї актуальності й у незалежній Україні в руслі розбудови нової української школи. Охарактеризовано
методи та прийоми навчання, використовувані В. О. Сухомлинським у його педагогічній діяльності, які дають мож-
ливість учителеві сприяти не лише накопиченню знань учнів, а й ефективному їх застосуванню в різних життєвих
ситуаціях, виробленню основних загальних і предметних компетентностей, що є основою сучасної системи освіти. До
найголовніших тверджень відомого педагога належать такі: на вчителя покладається відповідальна місія виховання
в учнів любові до рідної землі, українського народу, його традицій і культури; школярі повинні усвідомлювати, що вони є
відповідальними за майбутнє власної країни, її подальший розвиток; дієвими засобами виховання патріотичних почут-
тів є рідна мова та література, історія, казка, пісня, мистецтво, природа, що створюють необхідну психологічну
атмосферу, яка допомагає збільшувати мотиваційний складник пізнання Батьківщини в усіх її сферах.
On the basis of the analysis of pedagogical works of V. O. Sukhomlinsky his ideas concerning the role of the teacher in patriotic
education feelings of students are revealed. Formation of love and respect for the native land is an important vector of the
educational process, which enables students to fully develop and realize themselves in adulthood. It is argued that the education
of patriotic feelings should be at the heart of the educational process, where the key figure is a teacher who needs to become an
example of a conscious citizen, who takes an active life position, knows the history of his people, is fluent in Ukrainian for the formation
of schoolchildren, for the future of the country, loyalty and love for the Motherland, readiness to serve her, to stand up for
her. The considerations of a prominent Ukrainian teacher, who worked under the conditions of the Soviet ideologue, have not lost
their relevance and nowadays in independent Ukraine in the course of building a new Ukrainian school. The methods and methods
of teaching used in his pedagogical activity V. O. Sukhomlinsky allow the teacher not only to promote the accumulation of students’
knowledge, but also their effective application in different life situations, to develop basic general and subject competences that are
the basis of the modern education system. The main statements are as follows: the teacher is entrusted with the responsible mission
of educating the students in the love of their native land, the Ukrainian people, their traditions and culture; students should be
made aware that they are responsible for the future of their own country and its further development; effective means of nurturing
patriotic feelings are native language and literature, history, fairy tale, song, art, nature, which create the necessary psychological
atmosphere that helps to increase the motivational component of knowledge of the Motherland in all its spheres.