У статті проаналізовано становлення поняття “особистісно орієнтоване навчання” від гуманізації освіти та виникнення особистісного підходу загалом до розкриття провідних ознак і завдань обраної технології навчання в умовах Нової української школи. На основі аналізу праць психологів, педагогів і лінгводидактів з’ясовано форми організації та компоненти особистісно орієнтованої освіти. Визначено умови та специфіку використання особистісно орієнтованого навчання як засобу саморозвитку учня. Виокремлено функції суб’єктів освітнього процесу на уроках української мови з використанням особистісно орієнтованих навчальних ситуацій. Подано зразки вправ і завдань із використанням особистісно орієнтованого навчання на прикладі теми “Розділові знаки в реченнях із прямою мовою і в діалозі”(11 клас).
The article analyzes the emergence of the concept of “person-centered learning” from the humanization of education and the emergence of a personal approach in general, to the disclosure of the leading signs and tasks of the selected learning technology in the New Ukrainian school. Based on the analysis of the work of psychologists, teachers the forms of organization and components of person-centered education have been clarified. The conditions and specificity of the use of personality-oriented learning as a means of student self-development are determined. The functions of the subjects of the educational process in the lessons of the Ukrainian language using personality-oriented learning situations are highlighted. The examples of exercises with the use of personality-oriented training as a means of student self-development in the conditions of the New Ukrainian school are presented on the example of “Punctuation marks in sentences with direct speech and in dialogue”.