The article covers analysis of tests as the effective control means when teaching Ukrainian as a foreign language. Tests are
the most famous and scientifically proven method of pedagogical metrics as they provide multiple equivalents of the students’
levels of knowledge, skills and abilities. The most important and significant test characteristics are its validity and liability. A
test foresees not only quality indicators which allow implementing it but also a standard for reference. A test presupposes strict
testing procedure rules and the results estimations are deprived of personal judgement factor. Testing results are always statistically processed. There is a big variety of tests types in Ukrainian as a foreign language and all of them check specific skills and abilities.
Logically supplementing traditional methods of pedagogical control testing allows smooth transition from subjective and deeply intuitive judgements to the objective methods of performance assessment.
У статті проаналізовано тести як ефективний засіб контролю в навчанні української мови як іноземної. Тест – найвідоміший і науково обґрунтований метод педагогічних вимірювань, оскільки містить численні еквіваленти рівня знань, навичок і вмінь студентів. Найбільш значущими й істотними характеристиками якості тесту є його валідність і надійність. Тест передбачає наявність не тільки якісних характеристик, що дозволяють застосовувати його на практиці, а й еталона для порівняння. Тесту властива жорстка регламентація процедури тестування, оцінки ж результатів незалежні від особистих суджень тих, хто їх перевіряє. Результати тестування обов’язково статистично обробляються.
Форми тестових завдань з української мови як іноземної різні й перевіряють специфічні види навичок і вмінь. Логічно доповнюючи традиційні методи педагогічного контролю, тестування дозволяє здійснити плавний перехід від суб’єктивних і значною мірою інтуїтивних оцінок до об’єктивно обґрунтованих методів оцінки результатів навчання.