У статті розкрито актуальність проблеми професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи у закладах вищої освіти. Визначено, що реалізація цієї проблеми в умовах Нової української школи потребує використання в освітньому просторі ЗВО інноваційних педагогічних технологій, творчого пошуку нових чи вдосконалених концепцій, принципів та підходів до освіти. Проаналізовано причини, що зумовили потребу в інноваційній спрямованості педагогічної діяльності на сучасному етапі розвитку освіти. Розкрито сутність поняття “професійна підготовка вчителя початкової школи”. Схарактеризовано низку інноваційних технологій, які, на думку авторів, наефективніше сприятимуть професійному становленню майбутніх учителів початкової школи: розвитку критичного мислення, проблемного навчання та інтерактивна.
The article reveals the relevance of the problem of primary school teachers’ professional training in higher educational establishments. It has been determined that this problem implementation in the conditions of the New Ukrainian school will
require the use of innovative educational technologies in the learning environment of HEE, creative search for new or improved concepts, principles and approaches to education. The reasons, which have determined the need for pedagogical activity innovative orientation at the present stage of education development, have been analyzed. The essence of the concept “primary school teacher’s professional training” has been revealed. It has been characterized the innovative technologies range that, in
the authors’ opinion, will more effectively contribute to the future primary school teacher’s professional formation: technology of critical thinking development, problem learning and interactive technology.