У статті представлено характеристику проблеми становлення мовлення у дітей молодшого дошкільного віку в лінгводидактичному аспекті. З’ясовано поняття «мовлення» як процес створення зв’язного мовлення і як продукт мовлення. Проаналізовано різні наукові підходи щодо становлення мовлення молодших дошкільників як складного та тривалого процесу, який вимагає керівництва з боку педагога. Досліджено генезис мовлення як засобу спілкування. Проаналізовано взаємозалежність мовлення та мислення, яка перебуває в центрі уваги психолого-педагогічних досліджень. Визначено недоліки у мовленні дошкільників. Визначено вплив педагога на розвиток мовлення молодших дошкільників. Визначено подальші перспективи дослідження.
The article presents the formation of speech for children of junior preschool age. Preschool age is considered – as a period of active assimilation by the child of speech, formation and development of all parties of speech – phonetic, lexical, grammatical, connectivity, assimilation of expressiveness and imagery. The problems of the formation of broadcasting of younger preschoolers in the linguodidactic aspect are theoretically substantiated. The concept of speech is defined: as a process of creating coherent speech and as a product of speech. Different scientific approaches concerning the formation of broadcasting of younger preschoolers as a complex and long process are analyzed. The genesis of speech as a means of communication, where
three phases of mastering a child by speech are distinguished. The speech from the psychological point of view is analyzed. The influence of the teacher on the development of speech of younger preschoolers is determined. Developed conclusions to the article, the analysis showed that the formation of speech for younger preschoolers is a complex and lengthy process and requires guidance from the teacher.