Сучасні вимоги до якості підготовки вчителів визначають необхідність формування системи знань і вмінь використовувати в професійній діяльності інноваційні педагогічні технології. Як результат, до системи завдань професійної педагогічної підготовки в умовах закладу вищої освіти слід умістити забезпечення підготовки до розроблення і використання педагогічних технологій. У статті розглядається проблема визначення змісту професійної підготовки майбутнього вчителя до розроблення і використання педагогічних технологій як складника розроблення системи професійної підготовки, що містить цілі, методи засоби реалізації і забезпечує умови для розроблення технологічного алгоритму практичної реалізації змісту професійної підготовки. На підставі аналізу сучасних підходів до визначення змісту професійної підготовки здійснено процедурну інтеграцію положень компетентнісного, системного і технологічного підходів. Їх послідовне використання забезпечує можливість виділяти в структурі змісту фахової підготовки майбутніх учителів до розроблення і використання педагогічних технологій теоретичний і практичний складники, а також професійно важливі якості.
Modern requirements for the training quality of teacher make it essential to have knowledge and skills to use innovative educational technologies in professional activities. In this regard, there is an important task of determining the content of professional training of teachers in a higher educational institution in order to provide the necessary preparation for the development and use of educational technologies.
The article considers the problem of determining the content of a teacher’s professional preparation for the development and use pedagogical technologies as an integral part of the development of a vocational training system, which also contains goals, methods and means of implementation, that provides conditions for the development of a technological algorithm for the practical implementation of vocational training.
The analysis of modern approaches to the definition of the content of vocational training and the contradictions arising between them became the basis for using procedural integration of the methodology of the system, competency-based and technological approaches. Their consistent use made it possible to highlight in the structure of the content of teacher training for the development and use of pedagogical technologies, theoretical and practical components, as well as professionally necessary
qualities. The theoretical component contains a system of knowledge of the essence of the technological approach in education, the essence and structure of educational technology, which forms the basis for their conscious use in professional activities. The
practical component contains a system of skills that allow you to develop and implement educational technologies. The system of professionally necessary qualities characterizes the general orientation to search, analysis and implementation of new pedagogical technologies in the course of performing professional functions.
As a result, in the content of vocational training, there are three consecutive blocks that correspond to the horizontal structure of the pedagogical technology and ensure the consistent development of the system of knowledge and skills from the reproductive to the creative level.