The article deals with the main tendencies of the development of andragogy from a scientific and practical point of view. A detailed description of the adult learning andragogy system at different historical stages is presented. The task of the science
of adult education in light of the trends of modern society and its role in the implementation of professional and social aspirations of an adult are shown. The basic tasks of adult education and their difference from the peculiarities of the pedagogical
system are determined. The general tendencies, content, sources, means, forms and methods of adult learning process are highlighted. The key ways of overcoming the contradictions that arise in the path of self-improvement of an adult in the present are
called. It is emphasized that andragogy is a science created for people independent, who aspire to self-realization in various spheres of activity. The basic andragogy provisions, which do not contradict the didactic principles of pedagogy, are formulated,
but supplement and promote their development.
У статті розглядаються основні тенденції розвитку андрагогіки з наукової та практичної точки зору. Надається детальна характеристика андрагогічної системи навчання дорослих на різних історичних етапах. Окреслено завдання науки про навчання дорослих у світлі тенденцій сучасного суспільства та її роль у втіленні професійних та соціальних прагнень дорослої людини. Визначено базові завдання навчання дорослих та їх відмінність від особливостей педагогічної системи. Висвітлено загальні тенденції, зміст, джерела, засоби, форми та методи процесу навчання дорослих. Названо ключові шляхи подолання протиріч, що виникають на шляху самовдосконалення дорослої людини в умовах сьогодення. Акцентується увага на самореалізації людини, що навчається, у різних сферах діяльності. Сформульовано основні положення андрагогіки, що не суперечать дидактичним принципам педагогіки, а доповнюють та сприяють розвитку.