Проаналізовано дані про стан сформованості мотивації внутрішнього типу у дівчат – майбутніх офіцерів
Державної прикордонної служби України до фізичного саморозвитку в подальшій життєдіяльності.
Таку мотиваційну готовність визначали наприкінці навчання дівчат у спеціалізованому закладі вищої освіти.
Використовували адаптовану методику Т. Елерса. Сформованість внутрішнього типу мотивації до фізичного
саморозвитку встановили тільки у 14,9 % дівчат – майбутніх офіцерів-прикордонників. Результати інших відрізнялися,
що свідчило про резерв, який існував у питанні підвищення ефективності занять фізичними вправами для формування
мотиваційної готовності дівчат – майбутніх офіцерів до досліджуваного виду діяльності під час навчання в
спеціалізованому закладі вищої освіти. Вирішення такого завдання потребує проектування відповідної моделі та
методики її реалізації у практичній діяльності.
The performed research has obtained and
analyzed data concerning the state of formation of internal type motivation of future female officers of the State Border Guard
Service of Ukraine to physical self-development in further life activities. Such motivational readiness was determined using the
adapted T. Ehlers methodology. Also, such scientific methods of research as analysis, systematization, generalization of literary
sources of information are used. The survey was conducted at the end of the girls' training at a specialized institution of higher
education, namely, before the beginning of their final state exams. Only 14.9% of girls confirmed the formation of an internal type of
motivation to self-development. The results of the others were different, in particular, they were lower, compared to the number of
future girl officers who has taken part in survey. This indicated the existence of large reserve for formation of motivational readiness
of future female officers to implement physical self-development in their future life. The solution to this problem can be exercises
during physical training of girls in a specialized institution of higher education. This will increase the number of graduates with high
and higher than the average level of motivation for physical self-development. One of the perspective ways is to design an appropriate model and methodology for its implementation.