У роботі висвітлено результати теоретичного аналізу змісту конфліктологічної компетентності, її структурних компонентів і функцій. Проаналізовано причини виникнення конфліктних ситуацій в освітньому процесі та наведено узагальнений алгоритм діяльності викладача з вирішення конфліктів. Розкрито значення конфліктологічної компетентності у професійній діяльності викладача вищої школи. Охарактеризовано рівні сформованості конфліктологічної компетентності викладачів – високий, середній і низький, та висвітлено їх головні критерії: рівень психологопедагогічних знань про конфлікти і шляхи їх вирішення, володіння стратегіями вирішення конфліктних ситуацій і обґрунтованість їхнього вибору, рефлексія власної конфліктологічної компетентності та мотивація до її вдосконалення, вміння керувати власними емоційними станами. Наведено результати опитування викладачів щодо необхідності розвитку конфліктологічних вмінь та навичок. Висвітлено принципи, засоби та методи вдосконалення конфліктологічної компетентності викладачів на циклах підвищення кваліфікації.
В работе раскрыты результаты теоретического анализа содержания конфликтологической компетентности преподавателя, ее структурных компонентов и функций. Проанализированы причины возникновения конфликтных ситуаций в образовательном процессе и приведен обобщенный алгоритм деятельности преподавателя по разрешению конфликтов. Раскрыто значение конфликтологической компетентности в профессиональной деятельности преподавателя высшей школы. Охарактеризованы уровни сформированности конфликтологической компетентности преподавателей − высокий, средний и низкий, и освещены их главные критерии: уровень психолого-педагогических знаний о конфликтах и пути их решения, владение стратегиями решения конфликтных ситуаций и обоснованность их выбора, рефлексия собственной конфликтологической компетентности и мотивация к ее совершенствованию, умение управлять собственными эмоциональными состояниями. Представлены результаты опроса преподавателей по изучению необходимости развития конфликтологических умений и навыков. Описаны принципы, средства и методы усовершенствования конфликтологической компетентности преподавателей на циклах повышения квалификации.
The paper discloses the results of a theoretical analysis of the content of the conflictological competence of a professor and the structural components of conflictological competence. The main functions of conflictological competence are communicative, reflective, preventive, educational, innovative, regulatory and integrative functions. The followed characteristics can be defined as criteria of evaluation of conflictological competence: level of psychological and pedagogical knowledge about conflicts and ways to resolve them, knowledge of strategies for resolving conflict situations and justification of their choice in a particular situation, reflection of own conflict-related competence and motivation for its development and improvement, and the ability to manage self-emotional states. Depending on the severity of these criteria, we distinguish three levels of conflict competency of a professor: high, medium, and low. The reasons for the emergence of conflict situations in the educational process have been analyzed and a generalized algorithm of the professor’s activity on conflict resolution has been defined. The results of a survey of professor’s to study the need for the development of conflictological skills are represented in the work. There have been also described the principles, means and methods for improving the conflictological competence of professors in advanced training cycles. It was established that the reconciliation of the conflictological competence of professors in the system of practical development can be implemented successfully if the trainings are to be enhanced with implementing new active methods and forms of studying.