Здійснено спробу концептуалізації сучасного практичного досвіду використання музикотерапії для дітей з особливими освітніми потребами, систематизовано її основні теоретичні положення. Розкрито мистецькі здоров’язберігаючі технології інклюзивного навчання та їх лікувально-педагогічні можливості; охарактеризовано музикотерапію як засіб психосоціального відновлення особистості; проаналізовано теоретичні основи використання музикотерапії у психолого-педагогічному супроводі дітей з ООП. Доведено, що застосування МТ в інклюзивно- педагогічному процесі сприяє підвищенню результативності навчальної діяльності дітей, збереженню й поліпшенню їх здоров’я; розвитку музичних здібностей, уяви та фантазії; посиленню творчої активності; гармонізації емоційної сфери; урегулюванню проблем міжособистісного спілкування.
Сделана попытка концептуализации современного практического опыта использования музыкотерапии для детей с особыми образовательными потребностями, систематизированы ее основные теоретические положения. Раскрыты художественные здоровьесберегающие технологии инклюзивного обучения и их лечебно-педагогические возможности; охарактеризовано музыкотерапию как средство психосоциального восстановления личности; проанализированы теоретические основы использования музыкотерапии в психолого-педагогическом сопровождении детей с ООП. Доказано, что применение МТ в инклюзивно-педагогическом процессе способствует повышению результативности учебной деятельности детей, сохранению и улучшению их здоровья; развитию музыкальных способностей, воображения и фантазии; усилению творческой активности; гармонизации эмоциональной сферы; урегулированию проблем межличностного общения.
In the article it has been summary zed and try it out to conceptualize the modern practical experience of using of the music therapy for children with special educational needs, its main theoretical positions have been systematized. The artistic technologies of inclusive education and their therapeutic and pedagogical possibilities have been revealed; it has been characterized the music therapy as a means of psychosocial restoration of the personality; forms and varieties of music therapy have been described; the classification of musical and therapeutic in fluencies has been carried out. It has been proved that the use of MT in the inclusive and pedagogical process contributes to increasing the effectiveness of educational activities of children with special educational needs, preservation and improvement of their health; the development of their musical abilities, fantasy and imagination; the strengthening of their creative activity; the harmonization of the emotional sphere; the settlement of the problems of inter personal communication.