Порушено проблему психологічної мобільності, що необхідна сучасному молодому фахівцеві для успішної професійної діяльності в новому інформаційному суспільстві. Здійснено теоретичний аналіз психолого-педагогічних джерел із проблеми розвитку психологічної мобільності фахівців, зокрема акцентовано увагу на теоретичному аналізі проблеми емоційного інтелекту майбутніх педагогів професійного навчання у процесі професійної підготовки, визначено та теоретично обґрунтовано психолого-педагогічні умови розвитку емоційного інтелекту майбутніх педагогів професійного навчання. Обґрунтовано, що розвиток емоційної компетентності й емоційного інтелекту майбутніх педагогів професійного навчання є необхідною умовою психологічного здоров’я особистості, її ефективності у міжособистісній взаємодії та професійній діяльності.
В статье затронута проблема психологической мобильности, необходимой современному молодому специалисту для успешной профессиональной деятельности в новом информационном обществе. Осуществлен теоретический анализ психолого-педагогических источников по проблеме развития психологической мобильности специалистов, в частности акцентировано внимание на теоретическом анализе проблемы эмоционального интеллекта будущих педагогов профессионального обучения в процессе профессиональной подготовки, определены и теоретически обоснованы психолого-педагогические условия развития эмоционального интеллекта будущих педагогов профессионального обучения. Обосновано, что развитие эмоциональной компетентности и эмоционального интеллекта будущих педагогов профессионального обучения является необходимым условием психологического здоровья личности, ее эффективности в межличностном взаимодействии и профессиональной деятельности.
The article addresses the problem of psychological mobility which is necessary for a modern young specialist for successful professional activity in the new information society. The theoretical analysis of psychological and pedagogical sources on the problem of development of psychological mobility of specialists is carried out. The study of the problem of formation of psychological mobility of future specialists in the system of institutions of vocational education has made it possible to identify a number of contradictions between the objective need of society in specialists who can build their professional trajectory in a constantly changing environment and the real state of vocational training; between social orders for the training of a psychologically mobile specialist and the impossibility of its full-fledged implementation in the conditions of the existing narrow-minded educational system. Attention was paid to theoretical analysis of the problem of emotional intelligence of future teachers of professional training in the process of professional training; psychological and pedagogical conditions of development of emotional intelligence of future teachers of professional education are determined. In addition, it is substantiated that in the process of professional training of specialists in the educational sphere it is necessary to promote the increase of the level of formation of emotional intelligence – an important integral personal character. The author substantiates that for efficient forming future specialists’ psychological mobility during their training and engaging students to active work in the educational setting it is necessary to form a stable positive setting for the activity, a high level of motivation and understanding the activity content.