У статті визначено професійно-важливі якості, обґрунтовано і сформовано зміст професійно-прикладної
фізичної підготовки учнів професійно-технічних навчальних закладів, визначено засоби професійно-прикладної фізичної
підготовки учнів та їхню ефективність у процесі оволодіння майбутньою професією.
Метою дослідження є обґрунтувати зміст ППФП у професійно-технічних навчальних закладах та визначити її
вплив на фізичну підготовленість та професійно-важливі якості.
Вірогідно достовірно зросли показники тестування професійно-важливих якостей учнів ПТНЗ (координація рухів
за тестом Копилова; стрибка у довжину з місця вперед і назад; тесту на спритність; статистична витривалість м‘язів
черевного пресу та спини; швидкість переробки зорової інформації; концентрація та стійкість уваги, розподіл та
переключення уваги; рухливість нервових процесій; оперативна та довільна пам‘ять).
The article defines
professional qualities, substantiates and formulates the content of professional-applied physical training of students of vocational and
technical educational institutions, determines the means of professional-applied physical training of students and their effectiveness
in the process of mastering the future profession.
The purpose of the study is to substantiate the content of PPFP in vocational schools and to determine its impact on
physical fitness and professional qualities.
In order to accomplish the tasks, theoretical analysis and generalization of scientific and methodological literature,
pedagogical observations, physiometric research, pedagogical testing, methods of mathematical statistics were used.
The implemented experimental program included the means, forms and conditions for the implementation of this program.
From the existing programs on physical education, it differed in specific means and methods of developing the professional qualities
of specialists who carry a small amount of physical activity during their professional activity
Effectiveness of our program of PPFP students of the VET, confirmed in the experiment, as evidenced by its results.
Namely, the level of somatic health has increased by 61,4%; the number of students with a higher average level of physical
preparedness increased by 25,3%, and 24,9% of the students showed a high level; the number of pupils with a lower average level
of physical preparedness decreased by 46,9%, with an average of 2,9%.
Probably the indexes of testing of professional qualities of students of VET schools, such as coordination of movements
according to the Kopylov test, have significantly increased; jump in length from the front and back; skill test; statistical endurance of
muscles of the abdominal press and back; speed of visual information processing; concentration and stability of attention, distribution
and switching attention; mobility of nerve processions; operational and arbitrary memory.