У статті розглянуто суть проблеми здоров‘язбережння, котра вимагає вибору нових соціальних й педагогічних
технологій у навчанні й вихованні учнівськоі молоді. З‘ясовано причини погіршення стану здоров‘я зростаючого
поколыння; визначено фактори виховання й навчання, що можуть призвести до погіршення здоров'я школярів. Вказано
на необхідність спільної роботи сім‘ї, школи, державних інституцій у реалізації завдань щодо здоров‘язбереження
учнівської молоді. Наголошено, що педагогічний процес має бути спрямований не лише на здобуття знань, які б
розкривали можливості й здібності кожного учня, але перш за все, й на реалізацію у навчальній діяльності складових
здоров‘язбереження.
The article
discusses the essence of health preservation as a problem that requires a choice of new social and pedagogical technologies in the training and education of student youth. The reasons for the deterioration of the health of children and young people have been
elucidated; identified factors of education and training, contributing to the deterioration of the health of schoolchildren. Indicated the
need work together families, schools, state institutions in the implementation of the tasks of health protection of student youth. It was
emphasized that the pedagogical process should be directed not only to the accumulation of knowledge that would reveal the
opportunities and talents of each student, but also, first and foremost, to the implementation in the educational activities of the
components of health preservation.