ISSN: 2310-8290
Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Харченко, Г. І. | |
dc.date.accessioned | 2020-01-31T09:23:45Z | |
dc.date.available | 2020-01-31T09:23:45Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Харченко, Г. І. Теоретичні засади підготовки учителів освітніх закладів до формування комунікативної компетентності учнів / Г. І. Харченко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2019. – Вип. 66. – С. 196-199. | ua |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/27081 | |
dc.description.abstract | У статті розглядаються особливості реалізації комунікативного підходу в контексті модернізації української системи освіти та її інтеграції в європейський освітній простір. Автор виділяє особливості комунікативної діяльності вчителів освітніх закладів, визначає соціокультурні, педагогічні й інформаційно-технологічні передумови формування комунікативної компетентності школярів. Проаналізовано сутність комунікативної компетентності в межах сучасної мовної політики, впровадження компетентнісно орієнтованих освітніх стандартів, розроблення комунікативного освітнього простору навчального закладу та проектування змісту мовної освіти на основі інтеграції й індивідуальної мотивації навчання. | ua |
dc.description.abstract | В статье рассматриваются особенности реализации коммуникативного подхода в контексте модернизации украинской системы образования и ее интеграции в европейское образовательное пространство. Автор выделяет особенности коммуникативной деятельности учителей образовательных учреждений, определяет социокультурные, педагогические и информационно-технологические предпосылки формирования коммуникативной компетентности школьников. Проанализированы сущность коммуникативной компетентности в пределах современной языковой политики, особенности внедрения компетентностно ориентированных образовательных стандартов, разработки коммуникативного образовательного пространства учебного заведения и проектирования содержания языкового образования на основе интеграции и индивидуальной мотивации обучения. | ua |
dc.description.abstract | The article is devoted to the scientific justification and development of school teachers’ training in forming of pupils’ communicative competence. It deals with the peculiarities of the implementation of the communicative approach in the context of the modernization of the Ukrainian educational system and its integration into the European educational space. The author analyzes the process of formation of communicative competence in the context of the current Ukrainian language policy, focuses on the communicative approach as the priority and emphasizes on the importance of the relationship between school language education and real needs of our society. The author highlights the peculiarities of the teachers’ communicative activity at education institutions, defines socio-cultural, pedagogical and informational and technological prerequisites for the formation of communicative competence of children. The essence of communicative competence in the framework of modern language policy, the introduction of competence-oriented educational standards, the development of the communicative educational space of an educational institution and the content design of language education on the basis of integration and individual motivation of education are analyzed. The author notes that modern communicative focus of the educational process at educational institutions will create opportunities to realize value, development and educational aspects of the Ukrainian language as a school subject. In modern teaching methodology the implementation of communicative approach ensures the creation of a special space for child’s education; in which any person choose her own way of activity. | ua |
dc.language.iso | uk | ua |
dc.publisher | НПУ імені М. П. Драгоманова | ua |
dc.subject | спілкування | ua |
dc.subject | компетентнісний підхід | ua |
dc.subject | комунікативний підхід | ua |
dc.subject | комунікативна компетентність | ua |
dc.subject | комунікативна діяльність | ua |
dc.subject | комунікативна культура | ua |
dc.subject | освітній простір | ua |
dc.subject | общение | ua |
dc.subject | компетентностный подход | ua |
dc.subject | коммуникативный подход | ua |
dc.subject | коммуникативная компетентность | ua |
dc.subject | коммуникативная деятельность | ua |
dc.subject | коммуникативная культура | ua |
dc.subject | образовательное пространство | ua |
dc.subject | communication | ua |
dc.subject | competence approach | ua |
dc.subject | communicative approach | ua |
dc.subject | communicative competence | ua |
dc.subject | communicative activity | ua |
dc.subject | communicative culture | ua |
dc.subject | educational space | ua |
dc.subject.classification | 378.147(045) | ua |
dc.title | Теоретичні засади підготовки учителів освітніх закладів до формування комунікативної компетентності учнів | ua |
dc.type | Article | ua |