У статті окреслено актуальність проблеми формування професійних якостей майбутніх дефектологів. Проаналізовано основні наукові погляди на проблему формування професійних якостей фахівців спеціальної освіти. Визначено необхідні професійно важливі якості майбутнього дефектолога. Зроблено акцент на важливості самопізнання і самокорекції у підготовці особистості до професійної взаємодії. Проведено теоретичний аналіз освітніх технологій, який засвідчує, що зміст навчання має органічно поєднувати як виконавські, так і самовизначальні, цілеспрямовані, проектувальні та рефлексивні процедури. Розглянуто можливості методу активного соціально-психологічного пізнання в контексті традиційного навчання й особистісно орієнтованих освітніх технологій щодо формування професійно важливих якостей майбутніх фахівців. Зазначено, що активне соціально-психологічне пізнання можна класифікувати як окрему одиницю сучасних освітніх технологій, яка гармонійно поєднує у собі психолого-педагогічні аспекти впливу на особистість, на розвиток професійно-особистісних якостей.
В статье обозначена актуальность проблемы формирования профессиональных качеств будущих дефектологов. Проанализированы основные научные взгляды к проблеме формирования профессиональных качеств специалистов специального образования. Определены необходимые профессионально важные качества будущего дефектолога. Сделан акцент на важности самопознания и самокоррекции в подготовке личности к профессиональному взаимодействию. Проведен теоретический анализ образовательных технологий, который показывает, что содержание обучения должно органично сочетать как исполнительские, так и самоопределяющие, целеустремленные, проектировочные и рефлексивные процедуры. Рассмотрены возможности метода активного социально-психологического познания в контексте традиционного обучения и личностно ориентированных образовательных технологий по формированию профессионально важных качеств будущих специалистов. Отмечено, что активное социально-психологическое познание можно классифицировать как отдельную единицу современных образовательных технологий, которая гармонично сочетает в себе психолого-педагогические аспекты воздействия на личность, на развитие профессионально-личностных качеств.
The article outlines the urgency of the problem of formation of professional qualities of future speech pathologists. The basic scientific views on the problem of formation of professional qualities of special education specialists are analyzed. The necessary professional qualities of the future speech pathologist are determined. The emphasis is placed on the importance of self-knowledge and self-correction in personal training for professional interaction. A theoretical analysis of educational technologies has been conducted, which shows that the content of teaching should organically combine both performative and self-directed, purposeful, designing and reflexive procedures. The possibilities of the method of active social-psychological knowledge in the context of traditional education and personally oriented educational technologies in relation to the formation of professionally important qualities of future specialists are considered.
It is noted that active social-psychological knowledge can be classified as a separate unit of modern educational technologies, which harmoniously combines the psychological and pedagogical aspects of the influence on the personality, on the development of professional and personal qualities.