У статті досліджено концептуальні основи становлення креативної моделі освіти з позицій синергетичного, діалектичного і дискурсивного підходів. На основі теоретико-методологічного аналізу проявів креативної активності особистості в культурі визначено характерні ознаки споглядальної, операційної, інноваційної і креативної освітніх моделей. Доведено, ізоморфність освіти і культури, що передбачає відповідність ознак освітніх моделей характеристикам актуальної культури. Встановлено, що креативна модель освіти має відображати фундаментальні ознаки інформаційного суспільства і коеволюційний тип відносин у системі “людина–світ”. Ця модель має стати когерентним освітнім середовищем, що не лише задовольняє запит суспільства на інноваційність, а й забезпечує самодетермінацію освітньої діяльності, розвиток умінь людини контролювати трансфер домінант власної креативної активності, усвідомлення можливостей професійної і життєво- особистісної системи, вміння визначати “еволюційний тренд”.
В статье исследованы концептуальные основы становления креативной модели образования с позиций синергетического, диалектического и дискурсивного подходов. На основе теоретико-методологического анализа проявлений креативной активности личности в культуре определены характерные признаки созерцательной, операционной, инновационной и креативной образовательных моделей. Доказана изоморфность образования и культуры, что предполагает соответствие признаков образовательных моделей характеристикам актуальной культуры. Установлено, что креативная модель образования должна отражать фундаментальные признаки информационного общества и коэволюционный тип отношений. Эта модель должна стать когерентной образовательной средой, которая не только удовлетворяет запрос общества на инновационность, но и обеспечивает самодетерминацию образовательной деятельности, развитие умений человека контролировать трансфер доминант собственной креативной активности, осознание возможностей профессиональной и жизненно-личностной системы, умение определять “эволюционный тренд”.
The article explores the conceptual foundations of the formation of a creative model of education from the standpoint of synergistic, dialectical and discursive approaches. On the basis of the theoretical and methodological analysis of the manifestations of the creative activity of the individual in culture, the characteristic features of contemplative, operational, innovative and creative educational models are determined. It is proved that education and culture is isomorphic, which implies that the characteristics of educational models correspond to the characteristics of the actual culture. It is established that the creative model of education should reflect the fundamental features of the information society and the co-evolutionary type of relations. This model should become a coherent educational environment that not only satisfies the public demand for innovation, but also provides self-determination of educational activities, development of a person’s abilities to control the transfer of dominants of their own creative activity, awareness of the capabilities of the professional and life-personality system, ability to determine the “evolutionary trend”.