Статтю присвячено формуванню усного мовлення студентів немовних факультетів на заняттях з англійської мови. Встановлено, що є такі різновиди усного мовлення, як підготовлене та непідготовлене мовлення, монологічне та діалогічне мовлення. Надано визначення кожному із зазначених видів мовлення та встановлено функції діалогічного мовлення (надання пропозицій у формі прохання, наказу або поради; запит інформації у співрозмовника або повідомлення йому нової інформації; обмін думками та враженнями; обґрунтування власної точки зору). Висвітлено досвід роботи щодо формування діалогічного та монологічного мовлення. Представлено види вправ, які сприяють формуванню діалогічного (складання мікродіалогів за поданою схемою для студентів з початковим рівнем знань; діалогічне мовлення з опорою на текст; складання діалогів з опорою на ключові слова та фрази) та монологічного (формулювання невеликих висловлювань з опорою на слова та словосполучення; пояснення значення понять з опорою на текст; порівняння двох понять тощо) видів мовлення.
Статья посвящена проблеме формирования устной речи у студентов неязыковых специальностей. Установлены основные разновидности устной речи (подготовленная и неподготовленная речь, диалогическая и монологическая речь). Представлены определения для каждого вида устной речи и функции диалогической речи (высказывание предложений в виде просьбы, приказа или совета; запрос информации у собеседника или сообщение ему новой информации, обмен мыслями и впечатлениями, обоснование своей точки зрения). Представлен опыт работы по формированию диалогической и монологической речи. Представлены основные виды упражнений, которые способствуют формированию диалогической (составление микродиалогов при помощи схемы для студентов с начальным уровнем знаний; диалогическая речь с опорой на текст, составление диалогов с опорой на ключевые слова и фразы) и монологической (формулирование небольших высказываний с опорой на слова и словосочетания, объяснение значения слов с опорой на текст, сравнение двух понятий и т.д.) речи.
The article is devoted to the problem of the oral speech development during English classes with students of non-linguistic specialties. The main types of oral speech are established (prepared or spontaneous speech, dialogical or monologue speech). Definitions for each type of oral speech and functions of dialogical speech are presented (making proposals in the form of a request, order or advice; requesting or telling new information, sharing thoughts and impressions, substantiating speaker’s point of view). Some experience of dialogical and monologue speech development is presented. The main types of exercises that contribute to the formation of dialogical (compilation of micro-dialogues using a scheme for students with an elementary level of knowledge; dialogic speech based on the text, dialogues based on key words and phrases) and monologue (formulating small utterances based on words and phrases, explanation of the meaning of words based on the text, comparison of two concepts, etc.) speech are given.