У статті розглянуто поняття “академічна доброчесність” у площині законодавчої бази. Узагальнення досліджуваного поняття та його змістових частин (плагіат, інтелектуальна власність) у межах державного законодавства та кодексів честі університетів дало змогу визначити форми, причини та методи запобігання й боротьби з академічною недоброчесністю.
Розкрито особливості організації науково-дослідницької роботи студентів на засадах академічної доброчесності. Доведено важливість створення умов для недопущення академічної нечесності в середовищі університетів та науко-вопрофесійній комунікації.
В статье рассмотрено понятие “академическая доброчестность” в рамках законодательной базы. Обобщение представления исследуемого понятия и его содержательных частей (плагиат, интеллектуальная собственность) в рамках государственного законодательства и кодексов чести университетов позволило определить формы, причины и методы предотвращения академической недобросовестности.
Раскрыты особенности организации научно-исследовательской работы студентов на основе академической доброчестности. Доказана важность создания условий для недопущения академической недобросовестности в среде университетов и научно-профессиональной коммуникации.
The paper considers the concept of “academic honesty” within legislative framework. The generalization of the concept under investigation and its constituent parts (plagiarism, intellectual property) in the framework of government legislation and honour codes of universities provided the possibility to define the forms and causes of academic dishonesty and determine the measures to prevent or fight against such a phenomenon.
The peculiarities of students’ research work organisation have been investigated with respect to the principles of academic integrity. The importance to create necessary conditions to prevent academic dishonesty in university environment and scientific and professional communication has been proved.