Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Підготовка майбутніх вихователів до здійснення процесу фізичного виховання дітей в умовах закладу дошкільної освіти

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Лішнянський, В. В.
dc.date.accessioned 2020-01-24T10:05:47Z
dc.date.available 2020-01-24T10:05:47Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Лішнянський, В. В. Підготовка майбутніх вихователів до здійснення процесу фізичного виховання дітей в умовах закладу дошкільної освіти / В. В. Лішнянський // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2019. - Вип. 5 К (113). - С. 193-197. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/27015
dc.description.abstract Стаття присвячена проблемі підготовки майбутніх вихователів до фізичного виховання дітей дошкільного віку. Визначено психолого-педагогічні аспекти професійної підготовки студентів до формування у дошкільників основних локомоцій і фізичних якостей, бажання піклуватися про власне здоров'я, займатися фізичною культурою і спортом. Охарактеризовано функціональні обов‘язки вихователя закладу дошкільної освіти, підготовленого до навчання дітей життєво важливих рухів в сучасній професіограмі педагога. Визначено зміст педагогічних умінь фахівця дошкільного виховання з урахуванням специфіки професійної діяльності. Підтверджено ефективність запропонованої моделі поетапної підготовки студентів дошкільного виховання із застосування адекватних меті та завданням навчання форм та методів. Охарактеризовано професійні цінності вихователя закладу дошкільної освіти та обґрунтовано необхідність їх цілеспрямованого формування в умовах закладу вищої освіти. Теоретично обґрунтовано умови, які забезпечують ефективність процесу підготовки майбутніх вихователів до формування у дошкільників основних локомоцій і фізичних якостей. ua
dc.description.abstract The article deals with the problem of training the future educators in physical education of children of preschool age. The psychological and pedagogical aspects of the professional training of students for the formation of the main locomotive and physical qualities in preschoolers, the desire to take care of their own health, to engage in physical education and sports have been determined. The basic skills and abilities of the educator have been defined which include: didactic skills – the ability to correctly design the pedagogical process; the knowledge of principles, means, methods of teaching; use of tempering procedures during physical exercises; academic skills – a creative search for new forms and methods of work; communicative skills – the ability to establish good relationships with children, parents, colleagues; perceptive skills – the ability to look into the inner world of the child, to recognize its state of health and mood from its eyes, gestures, behavior; expressive skills – the use of language, facial expressions, gestures, as it is extremely important for the educator to use the speech brightly, figuratively, correctly and clearly; organisation skills – the ability of the educator to organize and conduct walks, motor activity of children, leisure activities, holidays, etc., demonstrating the professional competence and efficiency; gnostic skills – the teacher's ability to analyze the activities both of preschool children and their own, which will allow him/her to adjust the strategy and tactics of education and upbringing of children if necessary; suggestive skills – the ability to incite interest in physical training, healthy lifestyle, exercise gracefully and accurately; the stress resistance is the teacher's ability to manage his or her emotions, activate the mechanism of self-regulation, exhibit endurance, patience and composure in critical situations. The conditions that ensure the effectiveness of the process of training the future educators for the formation of the main locomotive and physical qualities in preschoolers have been theoretically substantiated. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject фізичне виховання ua
dc.subject основні локомоції ua
dc.subject фізичні якості ua
dc.subject нетрадиційні методики ua
dc.subject педагогічні вміння ua
dc.subject педагогічні здібності ua
dc.subject physical education ua
dc.subject basic locomotive and physical qualities ua
dc.subject non-traditional methods ua
dc.subject pedagogical skills ua
dc.subject pedagogical abilities ua
dc.title Підготовка майбутніх вихователів до здійснення процесу фізичного виховання дітей в умовах закладу дошкільної освіти ua
dc.title.alternative Training of future teachers in implementing the process of physical education in pre-schools ua
dc.type Article ua


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics