Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Відповідальність тренера і спортсмена в навчально-педагогічному процесі

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Терещенко, В. І.
dc.contributor.author Штанько, Л. О.
dc.date.accessioned 2020-01-23T08:27:12Z
dc.date.available 2020-01-23T08:27:12Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Терещенко В. І. Відповідальність тренера і спортсмена в навчально-педагогічному процесі / В. І. Терещенко, Л. О. Штанько // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2019. - Вип. 10 (118). - С. 141-145. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/26995
dc.description.abstract Критерієм соціальної відповідальності можуть бути рольові обов’язки і відносини, що обумовлюють їх. Відповідальність є істотною рисою особистості і відображає обсяг особистих прагнень людини, тобто діапазон його боргу. Відчуття боргу виникає в разі наявності обов’язків особистості перед кимось або перед своєю совістю. Під совістю розуміють усвідомлення і переживання відповідальності особистості. Усвідомлення спортсменом власної відповідальності визначається певними факторами, до яких належать пізнавальні, мотиваційні, ситуаційні та ін. ua
dc.description.abstract The criterion of social responsibility can be the role duties and relationships that determine them. Responsibility is an essential feature of the individual and it reflects the extent of a person's personal aspirations, that is the range of his or her debt. A sense of duty arises when there are duties of personality to someone or to own conscience. Under conscience is understood awareness and experience of responsibility. Athlete's awareness of own responsibility is determined by certain factors, which include cognitive, motivational, situational and other factors. The concept of "responsibility" is associated with human life and is used in the study of personality, management psychology, pedagogy, moral education. It is studied not only by psychologists, but also by sociologists and philosophers. Even within the same field of knowledge, the term "responsibility" is used to consider different aspects of human activity, including sports. In the training process, the coach and the athlete have internal control mechanisms. They are responsible for their actions, first of all before themselves and before others, and only then - before external factors. Responsibilities are different in that they are a form of control of either individual or social positions. The presence of landmarks of responsibility is the most important factor governing not only the individual but also the social and public-social position of the coach and the athlete. The number of such landmarks they are responsible for is quite large. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject відповідальність ua
dc.subject тренер ua
dc.subject спортсмен ua
dc.subject керівник ua
dc.subject мотивація ua
dc.subject керування ua
dc.subject responsibility ua
dc.subject coach ua
dc.subject athlete ua
dc.subject leader ua
dc.subject motivation ua
dc.subject leadership ua
dc.title Відповідальність тренера і спортсмена в навчально-педагогічному процесі ua
dc.title.alternative Responsibility of the coach and the athlete in the educational and pedagogical process ua
dc.type Article ua


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics